در قرآن و روایات صحیح ائمه بر وجوب پوشش یا حجاب مناسب و مطابق با دستورات قرآن عظیم به ویژه برای بانوان ارجمند تأکید شده است. این میزان از اهمیت، دستوری تعبدی نیست، بلکه وابسته به مصلحتها و دلایل خردورزانه میباشد. حکم حجاب در فقه در بخش نماز و نکاح مطرح شده است. این حکم از دیدگاه فقها ازاحکام ضروری دین اسلام است. در باور مسلمانان، ایجاد امنیت روانی و حفظ سلامت اخلاقی جامعه از حکمتهای واجب شدن حجاب است.
بی تردید زندگی اجتماعی ، خواه بر استدلال عقلی-فطری-بنیان قراردادهای اجتماعی و... ، بنا شده باشد ، از تاثیر و تاثر متقابل افراد و عملکرد آنها تهی نیست ، خوبیها و زیباییها برای فرد و خانواده و جامعه مفیدند و زشتیها و بدیها نیز به همه زیان میرسانند و تأثیر خود را بر تمام اعضا و ارکان جامعه به جا خواهند گذاشت. شخصیت، مجموعه افکار، عواطف، عادتها و اخلاقیات یک انسان است که به تمایز وی از دیگران میانجامد ، به عبارت دیگر ، مجموعه صفات و ویژگیهای جسمی ، روانی و رفتاری که هر انسان را از انسانهای دیگر متمایز میسازد ، شخصیت نام دارد. بنا بر نظریات قرآنی، نگاه ائمه و همچنین روانشناسی مدرن فرصت رشد شخصیت با رعایت حجاب بیشتر فراهم میگردد. فردی که دائما به شیوهای وسواس گونه مراقب زیبایی ظاهری خود و عرضه اعضای خویش است به سبب مشغولیت ذهنی تمام مدت خود، قادر به شنااسایی واقع بینانهای از قابلیتهای خود و به فعلیت رساندنشان نمیباشد.
چنین شخصی که اندیشه جلب نظر دیگران را با انتخاب پوششی ویژه و متمایز یا همان بیحجابی در سر میپرورد، در واقع با تکیه بر جذابیتهای ظاهری خود و نه اصالتها و ارزشهای متعالی وجودیاش، در جستجوی جایگاهی شایسته و رفیع در جامعه بدون در نظر گرفتن وظیفه مسؤول بودن هر فرد در قبال خود و سایر انسانها است. فرد بیحجاب با رعایت نکردن این شرط در واقع از قبول مسئولیت خودداری ورزیده، در پی خواستههای خودخواهانه میرود و سایرین را هم از انجام تعهدهای پذیرفته شده باز میدارد، لذا، حجاب هرگز به معنای محدود کردن حوزه مسؤولیت به خصوص برای بانوان نیست؛ حجاب یکی از شروط اساسی موفقیت در تعهد به انجام مسئولیتها و سپردن برخی مسؤولیتها به بهینهترین شیوه است.
فلسفه حجاب بر دو نکته کلیدی انگشت تأکید میگذارد: 1- حجاب، عامل خودسازی و تهذیب نفس است، چرا که زنان را از خود آرایی، طنازی، خودنمایی و صیادی باز می دارد. 2- حفظ نظام خانوادگی و علایق زوجیت، بستگی تام به پوشش بانوان دارد. مطالب مطرح شده در واقع تفسیری بر ادلهی مطرح شده کلام الله و احادیث ائمه(ع) میباشد. آیات 30 و 31 سورهی مبارکهی نور و آیه 50سورهی احزاب به این موضوع اختصاصا پرداخته است: « قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ّ و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن ّ الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن ّ علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن ّ الا لبعولتهن » و « یا ایّها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن ّ من جلابیبهن * ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین». پیرو تأکید خداوند بر حجاب، پیامبر اکرم (ص) نیز میفرمایند: " زنی که برای حفظ غیرت، استقامت ورزید و برای خدا وظیفه خود را به خوبی انجام داد، خداوند پاداش شهید را به او خواهد داد ".
Report