امام موسی کاظم(ع) در بیستمین روز از ماه ذی‌الحجه سال 127 یا 128 ه.ق. چشم به جهان گشودند. امام کاظم (ع) پسر بزرگوار امام صادق (ع) هستند. نامگذاری ایشان به کاظم به سبب فرو بردن خشم خود است. این امام بزرگوار مدت ۳۵ سال هدایت مردم را با تلاش مداوم و در حالیکه در زندان به سر می­‌بردند، به وضعیت مطلوب رساندند. مزار ایشان در حرم کاظمیه در شمال‌غربی شهر بغداد، مأمن دل‌شکستگان و عاشقان حضرتش است.

مهم‌­ترین و معروف‌­ترین لقب امام هفتم(ع)، «کاظم» است. کظم در لغت عرب به معنی «بیرون آمدن نَفَس» است. کَظوم کسی است که نَفَس خود را حبس می‌­کند و در واقع کنایه از سکوت است؛ به این سبب، کاظم به معنی فرو خورنده خشم و غضب می‌­باشد.  عالم،صالح، باب‌­الحوائج، صابر، امین و زین‌­المجتهدین دیگر القاب آن حضرت است.  مهم‌­ترین کنیه آن حضرت «عبدصالح» و «ابوالحسن» است.فرزند امام ششم(ع) در میان اهل حدیث، به «ابوالحسن اول» معروف هستند.

امام موسی کاظم (ع)، با این که وضعیت مالی امام جعفر صادق(ع) پدر بزرگوارشان، خوب بود و  لذا ایشان می‌توانستند راحت و بی‌­غم زندگی کنند و بدون دغدغه مالی روزگار بگذرانند، امّا در جوانی در مزرعه پدر کار می‌­کردند و با دیگر کارگران، دوش به دوش، در برابر آفتاب به کشاورزی می‌­پرداختند. شایان ذکر است این امر سبب نمی‌شد که امام(ع) از شرکت در مجالس درس و تعلیم  پدر باز بمانند و یا در اهتمام به انجام دیگر وظایف‌­شان کوتاهی کنند.

امام موسی کاظم(ع) پس از پدرشان، نهضت علمی علوی را پیشبردند و پیروان­شان را که پراکنده شده بودند، از نو گرد هم آوردند و به مجلس درس آن­‌ها سر و سامان دادند؛ البته وضعیت برای این اقدام امام مساعد نبود، اما امام هفتم(ع) از هر فرصت و امکانی برای تحقق این هدف بهره­ می‌­شدند و لحظه‌­ای از تلاش و کوشش باز نایستادند و در راه تکامل جنبش علمی و نهضت فرهنگی اسلام تلاشی بی‌­وقفه کردند. ثمره کوشش امام در راه تربیت مبلغان اسلام ناب، حضور صدها محدّث، مفسر و مبلّغ در عرصه تعلیم و تربیت بود که کمک بسیاری در حفظ و زنده ماندن مکتب تشیع کرد و حرکت آن را تداوم بخشید.

امام موسی کاظم (ع) هم مانندجد بزرگوارشان، امام سجاد(ع) در قالب دعاهایی به هدایت و آموزش مردم می­‌پرداختند. نمونه خواندنی این روش را در دعاهای ماه رجب می­‌بینیم.  آن حضرت در دعاها و اعمال ماه رجب نوع زندگی مطلوب و هدفمند را به زیباترین بیان به تصویر کشیده‌­اند: «خدایا، از تو می­‌خواهم که زندگی مرا، زندگی پاک و پاکیزه‌­ای قرار دهی، به من گشایش و فراخی و نیز آزادی و ر هایی عنایت کنی. به من آن زندگانی بخشی که در آن امنیّت و تندرستی همراه با فروتنی و قناعت و سپاس­گزاری باشد و عافیت و پرهیزکاری و پایداری در آن موج زند». بر اساس همین دیدگاه، با بیانی الهام گرفته از وحی الهی، در سفارش به مناجات و عبادت خداوند می‌فرمایند:" بکوشید که اوقات خود را به چهار بخش تقسیم کنید: بخشی را برای مناجات با خدا، بخشی را برای امور زندگی، و ساعتی را برای معاشرت با دوستان و افراد مطمئن؛ کسانی که عیب­‌های شما را به شما بشناسانند و در نبود شما، دوستدار شما باشند و بخشی را هم برای تفریحات و لذت­‌های حلال خالی کنید که به وسیله این تفریحات حلال است که می‌­توانید سه برنامه قبلی را درست انجام دهید".

دبیر خبر دفتر مرکزی کل کشور:بیگلری

منابع:

yun.ir/tvlp24

yun.ir/un90m4

Template Design:Dima Group