تأکید مدیرعامل بر مسئولیّت بنیاد در کاهش آسیبهای اجتماعی در دیدار با کردستانیها/ خدمات حمایتی مختلف شعب
مدیرعامل در دیدار با پرسنل کردستان که برای آموزش ضمن خدمت در مشهد حضور یافتند بر مسئولیّت بنیاد در کاهش آسیبهای اجتماعی تأکید کرد.
با آغاز نیمه دوم مهر ماه سال1404 و در روزهای نه چندان سرد پاییز امسال، مشهد الرضا یک بار دیگر شاهد رویداد مهم، تأثیرگذار، سازنده و اصلاحگرایانه اجرا «طرح ضمن خدمت مدیران امورشعب و شعب استانها با موضوعات مدیریتی، مالی، مددکاری و فرهنگی همراه با استماع رهنمودهای مدیرعامل محترم بینالمللی خیریه آبشار عاطفهها» این بار برای پرسنل استان کردستان است تا هرچه بهتر این مجموعه مردم نهاد با انگیزه الهی، همدلی و همفکری بتواند در راستای محرومیّتزدایی و بهبود وضعیّت رفاه زندگی هموطنان مهرجو به انجام تکلیف خدماترسانی شایسته اقدام نماید. محمّدجواد فولاد، مدیرعامل بنیاد بینالمللی خیریه آبشار عاطفهها، در ملاقات با خادمین استان کردستان سخنان و نصیحتهایی تأملبرانگیز و ژرفی را حول محور نیّت الهی، دوری از کبر، خدمت داوطلبانه و مسئولیّت تعهّدآور مطرح کرد. سخنان ایشان گویای این واقعیّت است که در کنار اهتمام به تحقق هدف رسیدن به حداکثر بهرهوری سازمانی با گنجاندن آموزش لازم در برنامه سازمان، آماده نمودن و تربیت نیروی انسانی کارآمد نیازمند بازآموزی آنها براساس ارزشهای اسلامی و تبیین ماهیّت حقیقی عمل خیر میباشد یعنی همان آموزش روشنگرانهای که مدیرعامل جهادگر بنیاد طی جلسه با پرسنل استان مذکور، رویکرد تربیتی خود را بر همین مبنا انتخاب کرد تا یادآوری هوشمندانه برای اداء دقیق تکلیف اجتماعی باشد. آموزش مدیران استان کردستان علاوه بر دیدار با مدیرعامل در جلسه آموزشی ستاد توانمندسازی کشور، معاونت ارتباطات مردمی و واحد فرهنگی و رسانه، معاونت خانواده و ازدواج و سایر معاونتهای فعّال در مشهد شرکت نمودند و از محتوای این آموزشها بهره بردند.
مدیرعامل با ابراز خیر مقدم به میهمانان و اظهار امیدواری برای داشتن همدلی و وفاق در انجام نیل به اهدف خیر گفت: "امیدوارم از فراگیری آموزش برای بررسی روشهایتان و اقدامات انجام شده در راستا فقرزدایی در مدّت اقامت در مشهد مقدّس بهرهمند شده باشید. به یقین آنچه که در واقعیّت هر شخصی در مسئوولیّت انجام امور اجتماعی نقش ایفا میکند حتما یک هدفی را در سر میپروراند؛ هدفی که در ذهن انسان به عنوان یک فکر، ایده، اندیشه و راه قرار میگیرد برای آن ارزش قائل است و قطعا به دنبال این است که آن هدف تحقق پیدا کند؛ لذا، ما با استفاده از آیات کلام وحی الهی که خدای متعال فرموده است «انّما الصدقات للمساکین و العاملین علیها» یعنی آنچه که در نیل به اهداف امر الهی در اجابت به فرمان باید مورد توجّه خادمین قرار بگیرد و برداشت از آیات یا مثل «اقیموا بالصلاة و وءآتوا الزکاة» هر جایی از قرآن بحث نیکوکاری را در سورهای مختلف را متذکّر شده و خداوند سبحان و رحمان همهی انسانها را به مهربانی، بخشندگی و به انجام نوعدوستی ونیکوکاری دعوت میکند برای این که هر انسانی بتواند در انجام نوعدوستی برای خودش در پرونده اعمالش ذخیره آخرت به عنوان باقیات صالحات قرار بدهد. یک سری انسانهای غنی هستند که اغنیا گفته میشوند آنهایی که دارای ثروت اندوخته هستند و کارهای بزرگی را مثل مدرسهسازی، ساخت درمانگاه و ساخت بیمارستان، ساخت مسکن برای محرومان، مباحث تحصیلی و حامی شدن برای دانشآموزان از طفولیّت تا دانشگاه خلق میکنند همه به فکر و اندیشه انسانهایی قرار دارد که بانی خیر و با نیّت خیر وارد عمل میشوند تا خداپسندانه آن مسیر خدمت را در انفاق و احسان عملیّاتی کنند که موجبات رضایت خداوند رحمان را بگیرند. امّا یک عدّهای مثل شما که واسطه خیر و عاملین به عمل خیر هستند و از قلبی مهربان و دلی از عشق الی الله در صفاتشان و ذاتشان نهادینه شده است میآیند برای این که بین خیّرین یا نیکوکاران و محرومین یعنی مستضعفان پل ارتباطی باشند که نقش واسطهگری یا عاملیّت را در انجام جمعآوری کمکها و رساندن به جمع فقرا در نیل به اهداف خدمتگزاری میکنند که شما مسئولیتتان همین است یعنی یک پل ارتباطی، واسطه و عاملی هستید که بین خیّر و مستضعف ارتباط برقرار میکنید تا بتوانید در گرهگشایی خانوادهها نقش ایفا کنید و در مال اندوخته و انفاق و احسان خیّرین هم که برای آن در مسیر زندگیاش و شغلیاش بسیار ارزش است و این انفاق و صدقات میتواند حلّال موانع و سدّهای او باشد. این واسطه نقش را ایفا میکند و هم خیّر به ثواب عظیم میرسد و شما عامل این ثواب شدید و هم آن فقیر، که امانتی را که شما دریافت کردهاید، امانت را دریافت میکند و آن هم با دعای خیرش ثوابی به شما و خیّر برساند یعنی دو برد سود اینجا برای شما دارد یک بردش آن نیکوکاری است که شما را امین خودش میداند و مالش را چه نقدی و چه غیرنقدی به شما میسپارد و چه آن مستحقی یا فقیری که این امانت را از دست شما دریافت و گرهاش گشوده میشود و برای آن خیّر دعا میکند سود حاصله از دعای فقیر و خیّر برای شما عزّت و اجر معنوی را در بر میگیرد یعنی در پیشگاه حضرت احدیّت در انجام این عمل خداپسندانه مورد عنایت حضرت حق قرار میگیرید و این عنایت شما در روند زندگیتان و سیر صعودی ایمان و تقوا به قلّه بلندی میرسید برای این که دقیقا به آیه شریفه قرآن عمل کردید و امانت الهی که خزانه خدا است و شما امانت خیّر را به دست مستحق در جامعه هدف میرسانید اینها قلّه ایمان و تقوا را برای شما رقم میزند که امام در یک تفسیر از آیات میفرمایند هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان نیست و این خیلی مهم است وقتی به بحث رسالت انبیا (ع) نگاه میکنید صفات اصلی آنها نشست با فقرا و گرهگشایی آنها بوده است آن نقش رسالت در خدمت به جامعه مستضعف توسط انبیا و ائمّه اطهار (ع) به این دلیل بوده است که آنان متوجّه این بودند که هیچ خدمتی بالاتر از رضایت پروردگار در گرهگشایی از محرومان وجود ندارد چون هر چه گرهگشایی کنید و مرهم زخم یا اکرام ایتام باشید یا بیماری را درمان کنید این باعث رضایت خداوند میشود. در عمل خیر، شما به خدا کمک میکنید یعنی طبق آیه «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم: به راستی کسانی که خدا را یاری کنند خداوند به آنان نصرت عطا میکند» خداوند دست آنان را میگیرد و شما برای اجابت حلّ مشکلات و معضلات بندههای محروم و رساندن آنان به حاجتشان و آنان با ذکر الی الله تلاش میکنند و شما از بحران و فقر رهاییاش میدهید شما عامل به عمل شدید یعنی کمککننده به خدای سبحان هستید یعنی حاجتش را برآورده کردهاید و موجبات خشنودی پروردگار را حاصل کردهاید این خیلی مهم است که انسان با نیّت خیر بخواهد گره انسان گرفتاری را بگشاید و احساس کند موجبات خشنودی پروردگار را حاصل کرده است".
سپس ایشان به طور ویژه خادمین کردستان را خطاب قرار داد و آنان را منتخب مسیر الهی خدمت خواند: "این اتفاق که از جمع مردم، زنان و دختران کردستان شما انتخاب شدهاید یعنی گزینهی اصلحی هستید که خدای خالق میدانسته است که در ساختار وجودی و ذات فطری شما مهربانی نهادینه شده است، بخشندگی و دلسوزی وجود دارد و به همین دلیل جهت مسیر شما را در مسیر خیر تنظیم کرده است یعنی شما در جایی قدم گذاشتید که متعلق به ذات اقدس الهی و کارفرمایش خداوند است و شما کارمند خدا هستید و آنچه که در آنجا واصل میشود در خزانه خدا قرار میگیرد، همهاش مال خدا است چون هر نیکوکار و خیّری که هر چه میدهد در راه خدا بذل و انفاق میکند پس شما از خزانه برداشت میکنید و خدا اداره صدقات را، که متصدّی و عاملیّت آن هستید، به شما محوّل کرده است و هدف خیرخواهی، گرهگشایی، محرومیّتزدایی و فقرزدایی را به ثمر میرسانید و شما مسئولیّت این نقش را به عهده گرفتهاید و در حالی که منافع سایر صنوف منافع مادّی و شخصی است امّا جایگاه شما یک جایگاه معنوی است منافع مالی در اندوخته مجموعه نیست بلکه صرف امور خیر به عنوان «اقیموا الصّلاة و ءآتوا الزّکاة» میشود یعنی ای مردم باید زکات مالتان را در راه خدا بدهید شما مثل اداره مالیات طبق فرمان خدا مالیات را از مردم نیکوکار و خیّر میگیرید و مأمور این عمل خیر هستید چون باید سفره یک قشری از مردم مستضعف و محروم را از این زکات، خمس و صدقات جاریه مردم تأمین کنند و ما مأمور وصول هستیم پس جایگاه شما مقدّس است همینطور که مسجد مقدّس است چون آیه قرآن میگوید و تفسیر میکند اگر کسی در مسجد نماز بخواند ولی زکات مالش را ندهد نمازش قبول نیست و اگر کسی نماز نخواند و زکات مال بدهد زکاتش باطل است هر دو مکمّل هم هستند یعنی دو بالی هستند که با آنها انسان به سمت خدا و قلّه ایمان میرسد".
وی در پایان جلسه مسئوولیّت خادمین را تعهّدآور خواند: "فرد باید زکات را انفاق و از سفرهاش جدا کند و متعلّق به فقیران و محرومان هست یک تکلیف شرعی برای همه انسانها است لذا مسئوولیّت شما تعهّدآور است چون در اجرا فرامین الهی خدمت میکنید. مدیران مجموعه به خاطر ایجاد نظم در مسیر حرکت در جذب خیّرین و تقسیم عادلانه کمکهای مردمی به فقرا است و در خیریّه جای تکبّر و حاکمیّت نیست اینجا امدادگری و داوطلبانه است هیچ کس نمیتواند احساس قدرتمندی در جایگاه مدیریّتیاش بکند بلکه باید نیّت الی الله داشته باشد و موجبات رضایت خدا را حاصل کرد، جایگاه مسئولیّتی نباید من را از آن معنویّت، مسئولیّت و تعهّد به عنوان عامل بازدارنده باز دارد و از این جایگاه احساس غرور و تکبّر کنم بلکه همه در یک صف خادم خدا، اهل بیت (ع) و پیامبر عظیم الشأن (ص) هستیم و سعادتمند کسی که سبقت در خدمت بگیرد و گره از تعداد بیشتری بگشاید و از مشکلات، سختیها و رنجها رهایی بدهد و به آرامش برساند آن انسان شخصیّت ممتازی در خدمت و فقرزدایی و جبهه اجتماعی است و انسان اصلا نباید در مسئولیّت فخر بفروشد و خدا اینها را قبول نمیکند و بدانیم اگر خدا در کار ما سوء استفاده از جایگاه، فخرفروشی با غرور برای تشکیل حاکمیّتی در مجموعه ببیند خدا انسانهای متکبّر، قدرتطلب را قبول ندارد آنگاه این حرکت و مسیر نمیتواند موفقیّت و سرعت در انجام عمل خیر کسب کند چون خدا اجازه نمیدهد در رأس این جایگاه فرد متکبّر قرار بگیرد و دنبال مطرح کردن خودش، جایگاه و شخصیّتش است ما آمدهایم داوطلبانه خادم این حریم حرم الهی باشیم و باید برای خدمت جمعیّتی را فقرزدایی کنیم که بهترین مخلوق خدا هستند نگاه خدا، انبیاء، اولیاء و ائمّه (ع) به مستضعفان است که نالهکنان از خدا طلب حاجت و رفع گرفتاری میکنند پس عزیزان با آمدن غرور اتّفاقات بدی میافتد اوّلین اتّفاق، ایجاد تنش توسط خدا بین افراد مغرور است و زنجیره وحدت و همدلی را میپاشاند و نمیگذارد آن هدف به ثمر برسد چون میداند نفس انسان غلبه کرده و به دنبال قدرتطلبی یا شهوتطلبی و یا ثروتطلبی است و چون خدا میداند این خیرات و مبرّات از آن خزانه الهی است نمیگذارد آن فرد به هدفش برسد و او را به سقوط میکشاند چون این فرد نفهمیده است این جایگاه، حاکمیّتی، صنفی، بازرگانی و سیاسی نیست بلکه جایگاه دواطلبی است و مثل مسجد خادم در جبهه مبارزه با فقر میخواهد و همه فکرش گرهگشایی محرومان، رفع دردمندی و اکرام یتیمان باشد و خدا برترجویی را قبول ندارد و نمیگذارد آن فرد در آن جایگاه ادامه مسیر بدهد تا به انتهایش به جدایی از این صف و خددمت برسد و او فاصله بگیرد و خالص را از ناخالصی جدا میکند. ما در روند 25 سال کار خیر در همین مجموعه دیدهایم که فاصله به دلیل ناخالصیها به دلیل قدرتطلبیها، شهوتطلبی، ثروتطلبی و یا استفاده از منافع ایجاد شده است و کسانی که در دلهایشان انگیزه الهی است در این صف باقی ماندهاند انگیزهای که انسان احساس میکند برای خدا است هر عملی که انجام میدهد هر گرهای را که میگشاید موجبات رضایت خداوند را فراهم کرده است و خزانه پر میشود، خدا رزّاق و خیرالنّاصرین است تا شما شرمنده مطالبهگری مستضعفان و محرومان نشوید این لطف و کرم پروردگار است، اگر این انگیزه رنگ خدا نگیرد، نیّت الی الله نشود و اگر برای خدا قرار نگیرید و اگر از مطالبات شخصی پرهیز نکند، از نفسی که انسان را به مادّیگرایی جهت میدهد پرهیز نکند امکان ندارد به موفقیّت برسد چون مسیر را به اشتباه و در ظلمت به سر بردهاند و به جای حرکت به سمت خدا و نور و داشتن انگیزه الهی به سمت قدرتطلبی و مبارزه برای رسیدن به مقاصد خودشان طی کردند یا خواستهاند جایگاه اجتماعیشان را کامل کنند یا از ثروت و امکانات برخوردار شوند یا در ارتباط با نامحرم در مسیر غلط قرار گرفتند ما استانهایی داریم که خادمین از اوّل بودند و تا امروز هستند و هیچ تنشی، اختلافی و فاصلهای ایجاد نشد چون به یقین رسیدند که اگر برای خدا باشند هستند وگرنه خدا حذف میکند؛ خدا برای خودش ملائک دارد همانطور که شما گیاهان منزلتان را هرس میکنید تا آفت بیشتر گیاه را نگیرد خدا هم باغبان دارد همهی انسانهایی را که هرز هستند خدا هرس میکند نمیگذارد در آن جمع بمانند تا دوباره جوانه بزند روش ساختاری، مدیریّتی و بازاریابی جایگاه خودش را دارد ولی هیچ چیزی بدون اذن الله نیست لذا در عمل خیر که صاحبش خدا است باید خودمان، حرکتمان، تصمیمان و نیّتمان را با خدا تنظیم کنیم اگر همه جوارح الهی و خدایی شد شما در بستر خیرات، اجتماع زندگی و کانون خانواده موفق هستید و بانوی مطهّر، نیکوکار و نیکاندش شهرتان میشوید و همه در برابر شما تواضع و تحسین میکنند چون با خدا معامله کردید این موفقیّت و رمز حرکت برای صعود است و باید فرامین الهی را در ذهن و دل جاری کنید و ببینید خدا از شما چه میخواهد تا نصرت خدا به سراغتان بیاید. پایههایت را با خدا محکم کن، قلبت را با نور الهی جلا بده، ذهنت را با اسماء الهی حرکت بده، قدمهایت را با آیات کلام وحی ثابت قدم کن، دستهایت را با بخشندگی خدا بخشنده کن و مهربانی را اصلیترین محور سیما وجودی و درونی قرار بده تا فقرا و مستضعفان نزد تو میآیند بگویند چه بانوی مهربانی. ما مسئول کاهش آسیبهای اجتماعی هستیم یعنی اگر کسی آسیب دارد آسیبش را مرتفع کن، مثل خدا بخشنده باش، ولی اصلاح کنیم. آیه قرآن میگوید اوّل هدایت است و نماز خواندی و زکات دادی بعد امر به معروف و بعد نهی از منکر است و فرد خاطی را از منکر و زشتی نهی کن. داوطلبان را در صفوف به هم فشرده در وحدت و همدلی و صمیمیّت قرار بدهیم که اینها در بسیج کردن خیّرین و کاهش فقر نقش ایفا کنند، ما داوطلبان امدادگر جهاد اجتماعی میتوانیم از مردم برای مردم مشکلات فقر را حل کنیم و التیامبخش زخمهای مردم باشیم این خیلی مهم است پس مبارزه با نفس بکنید وگرنه نمیتوانید به همنوعان مستضعف خود در استان کمک کنید و جمع خیّرین استانتان، اعتماد مسئولین استان و جماعت مردم را جذب کنید".

همچنین معاونت خانواده و ازدواج اقدام به برگزاری هفتمین دوره آموزشی ویژه نوعروسان در همین ایّام کرد. رسوخی، معاونت خانواده و ازدواج، در رابطه با برگزاری این دوره آموزشی گفت: "در دوره هفتم توانستیم در خدمت 120 نوعروس معرفی شده از نواحی مشهد به مدّت دو هفته و بیست ساعت آموزشی در مباحث آیین همسرداری، مهارتهای دلبرانه و احکام بانوان باشیم. در مراسم اختتامیه جهت ارائه خدمات بهتر و تسهیل ازدواج برای جوانان، بخش مزون و ارائه خدمات برای نوعروسان را داشته باشیم و معرفی خدمات ویژه تشریفات، سالن آرایش و همچنین لباس عروس و داماد را امروز امروز برای نوعروسان خواهیم داشت". شعبه عام لرستان هم با برپایی جلسه مشاوره برای نوعروسان با موضوع آیین همسرداری و فرزندآوری، شعبه عام کرمان با تهیّه 1 سری جهیزیه (شامل اجاق گاز فردار، ماشین لباسشویی اتومات، جاروبرقی، پلوپز، اتوبخار و سایر اقلام و وسایل زندگی)، شعبه حسن آباد (سیّدالسّاجدین (ع)) استان البرز با توزیع 200 پرس غذای گرم اهدایی خیّر به علاوه اهداء کیک و آبمیوه، بروجرد هم با توزیع 23 سری جهیزیه شامل 7 کالا اصلی به همراه برپایی کلاس مشاوره قبل از ازدواج برای نوعروسان و شعبه رزن همدان هم نیز با آمادهسازی دو سری جهیزیه برای نوعروسان خود در مهر ماه جاری برای خلق مهری آرامبخش در زندگی مشترک جوانان ایران تلاش کردند.
تصاویر منتخب

















دبیر خبر دفتر مرکزی:بیگلری



گزارش