دهم ربیع الثانی، سالروز وفات معصومه آل نبی(س)

روی تو روی بهشت و خوی تو خوی بهشت    قم شـده بـا مقـدم نـورانیَت، کوی بهشت

سه شنبه ۲۵ آبان سال  1400 ه.ش. برابر با دهم ربیع الثانی ۱۴۴۳ه.ق. سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) دختر با کرامت حضرت موسی بن جعفر و خواهر گرامی امام رضا(ع) می‌­باشد. سیده کریمه(س) در زمان سفر ابدی 28 ساله بودند. حرم مطهّرشان محل زیارت دوستداران اهل‌بیت (ع) می‌باشد.

در سال ۲۰۱ ه.ق. وقتی مأمون عباسی، خلیفه‌ی وقت، حضرت امام رضا (ع) را به عنوان ولیعهد خود تعیین نمود و به اجبار به خراسان برد، حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) برای دیدار برادرشان، امام رضا(ع)،  به همراه عده‌ای از برادران و خواهران و جمعی از خویشان عازم خراسان شدند، اما در راه بیمار شدند. در دهم ماه ربیع الثانی، در سن بیست و هشت سالگی، در شهر قم ددار فانی را وداع گفتند و به خاک سپرده شد. برخی علت درگذشت ایشان را مسمومّیت و برخی غم و اندوه ناشی از کشته شدن برادران و برادرزادگان خویش درمسیر سفر، ساوه، توسط مأموران عباسی دانسته‌اند. قول مشهور این است که حضرت معصومه پس از آنکه در ۲۳ ماه ربیع الاول وارد قم شدند، ۱۷ روز بیشتر زنده نبودند. در این مدت با وجود حالت بیماری به عبادت و راز و نیاز با خداوند می‌پرداختند.

 بنابر روایات اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) دارای شخصیتی رفیع و والا مقام هستند؛ به‌طوری‌که ائمه طاهرین (ع) از این بانو، با جلالت و تکریم یاد کرده‌اند و حتی پیش از ولادت پدر بزرگوارشان، نام ایشان بر لسان برخی از ائمه (ع) جاری گشت و از مقام والای او با ستایش سخن گفته­­اند. معصومه، کریمه اهل بیت، طاهره، حمیده، بَرَّه (نیکوکار)، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه، سیده، اُخت الرضا ، صدیقه کبری القاب معروف این امامزاده عظیم‌الشأن هستند که برگرفته از شخصیت والا مقامشان است.  

 در روایات فراوانی بر زیارت حضرت(س) تأکید شده و خداوند متعال بهشت ​​را ثواب زیارت کنندگان حضرتش قرار داده است. امام صادق (ع)، امام کاظم (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) درباره حضرت معصومه (س) مطالب بسیار مهمی را ایراد فرموده‌اند که نشان از عظمت معنوی این بانو دارد. امام صادق (ع) در ضمن حدیث مشهوری پیش از آنکه امام کاظم (ع) متولد شود، از دفن پیکر مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در قم خبر داده و فرمودند: آگاه باشید! حرم خدا، مکه است و … همانا قم، کوفه کوچک است و سه در از در‌های هشت‌گانه بهشت به سوی قم گشوده می‌شود، به زودی بانویی از تبار من در قم دفن می‌شود و نام او فاطمه دختر موسی است و با شفاعت او همه شیعیان من داخل بهشت خواهند شد.

به دلیل اینکه حضرت فاطمه معصومه (س) از شجره‌­ای هستند که در زیارت جامعه در وصف عنایاتشان آمده است: (عادتکم الاحسان و سجیتکم الکرم)، لذا کرامات و عنایات آستان مقدسشان بسیار فراوان و شامل حال خاص و عام بوده و هست. در این مجال نمونه‌­ای  برگزیده از کرامات بی‌بی طاهره(س) را روایت می‌­شود:

" یکی از خادمین حرم مطهر حضرت معصومه (س) به نام آقای عبدالله افسا می‌گوید: یک دختر نه ساله که لال مادرزاد و اهل زنجان بود، به همراه مادربزرگش به حرم آورده شد. معلوم شد که والدین این طفل از دنیا رفته‌اند و مادربزرگش او را از زنجان به قم آورده تا شفایش را از حضرت معصومه (س) بگیرد. مادر بزرگ پیر، در کنار ضریح ایستاده، خطاب به حضرت معصومه (س) می‌گفت: ای بی‌بی ! این دفعه من به زیارت نیامده‌ام، بلکه آمده‌ام شفای این دختر را از شما بگیرم.

من، تنها سرپرست او هستم. نمی‌دانم اگر بمیرم، سرنوشت این بچه چه می‌شود؟ شما می‌دانید من با چه سختی او را تا اینجا آورده‌ام. در همین حال که پیرزن با حضرت، درد دل می‌کرد، یک مرتبه دخترک که در کنار ضریح نشسته بود، بلند شد و با زبان ترکی مادربزرگش را صدا کرد. پیرزن با یک دنیا خوشحالی او را در آغوش کشید. خادمان پیرزن و دخترک را نزد تولیت آستانه بردند. تولیت بیست هزار تومان به عنوان کمک هزینه زندگی به آن پیرزن هدیه داد و بلیت مسافرت برای آن‌ها تهیه کرد و آن‌ها با خوشحالی به زادگاه خود بازگشتند " .

 

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/x10410

https://b2n.ir/j47138

https://b2n.ir/t86790

https://b2n.ir/t64545

https://b2n.ir/q19732

https://b2n.ir/r57001

https://b2n.ir/r05008

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, وفات حضرت معصومه


Slide 1
اشتراک
مطلـب