روز جهانی کودک یادآور باید و نبایدهای دوران کودکی

همه ساله 20 نوامبر، از سوی سازمان ملل متحد،به نام « روز جهانی کودک » برای بررسی میزان رعایت استانداردهای زندگی طبیعی و سطح آسایش کودکان برنامه­‌های آموزشی – فرهنگی برگزار می‌­شود.

در ایران این روز با تصمیم شورای فرهنگ عمومی، و اطلاع دفتر یونسف در ایران، به 8 اکتبر برابر با ۱۶ مهر تغییر یافت و  به تقویم رسمی کشور اضافه گردید. این مناسبت اولین بار توسط پادشاهی انگلستان در سال ۱۹۵۴، به منظور تشویق همه کشورها برای تسهیل و ارتقاء  هم‌فکری، بازی و سازگاری متقابل در بین کودکان و اقدام عملی به نفع و رفاه کودکان جهان اعلام گردید. اما اندیشه­‌ی رسمی برگزاری روز جهانی کودک، به ابتکار «کنفرانس جهانی برای رفاه کودکان» بازمی‌گردد که در ماه آگوست سال ۱۹۲۵ در ژنو برگزار شد. در این کنفرانس، نمایندگان ۵۴ کشور گردآمده بودند تا منشوری در دفاع از حقوق کودکان تصویب کنند. در ۲۰ نوامبر ۱۹۵۹، سازمان ملل متحد «بیانیه حقوق کودک» را به تصویب رساند و سرانجام چندین سال بعد یعنی در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ «پیمان‌نامه حقوق کودک» را به طور رسمی تصوبب نمود. در مقدمهٔ کنوانسیون حقوق کودک تأکید شده است: «کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود». این مطلع به وضوح نشان می‌­دهد هدف این روز تلاش برای رسیدن به حقوق کودکان و جلوگیری از خشونت در برابر آن­‌ها است. پیام‌­های این روز طبق وظیفه یونیسف (انجمن کمک به کودکان) مراقبت از کودکان و تأمین نیاهای اولیه و ضروری آنان در سال‌های آغازین زندگی، همچنین ترغیب و آگاهی‌­بخشی به والدین نسبت به ضرورت آموزش فرزندان است. درواقع کوشش این انجمن در راستای کاهش بیماری و مرگ و میر کودکان و نیز ارائه­‌ی حمایت­‌های همه  جانبه از آنان در زمان وقوع جنگ، حوادث طبیعی، بلایای غیر مترقبه و ... است.

کودکان آسیب‌پذیرترین گروه در هر جامعه‌ای هستند، بنابراین نباید از نیازهای آن­‌ها به سادگی عبور کرد. روز کودک در سراسر جهان انگیزه‌ای برای توجه به حقوق کودکان است. البته کشورهای جهان بنا بر سنت و فرهنگ خود روز کودک را به گونه‌های مختلف گرامی می‌­دارند. تصمیم جمعیِ کشورها برای تعیین این روز به پیامدهای خانمان­‌سوز جنگ جهانی دوم مربوط می­‌شود. با شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی دوم، میلیون‌ها کودک در سرتاسر جهان در آتش رنج‌های بی­‌پایان سوختند. هزاران کودک در اردوگاه‌های مرگ جان سپردند، صدها هزار کودک در بمباران‌های شهرها و مراکز غیرنظامی دفن شدند و صدها هزار کودک معلول، بی­‌سرپرست و بی‌خانمان براثر آتش ویرانگر جنگ آواره گشتند. بنابراین روز جهانی کودکان فقط روزی برای جشن گرفتن کودکان به عنوان یک کودک نیست، بلکه فرصتی برای آگاهی‌بخشی به کسانی است که در سراسر جهان خشونت را در قالب سوءاستفاده، استثمار، تبعیض و کار اجباری تجربه کرده‌اند.

اهمیت دوران کودکی و در رأس بودن مسأله­‌ی آسیب­پذیری کودک به این دلیل است که اکثر خصوصیات شخصیتی ارثی نیستند بلکه بسیاری از آن‌ها نتیجه تجربیاتی می‌باشد که هر شخصی در زندگی خود با آن‌ها مواجه می‌شود. مرحله کودکی هر فرد حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش شکل‌گیری شخصیت، خصوصیات فردی انسان و رفتار اجتماعی‌اش می‌باشد که همگی تا حدودی از آموزش‌ها و محیط تاثیر می‌گیرند و همچنین تکامل روانی و رشد جسمی کودک در این دوران بسیار حائز اهمیت است . تجربیات دوران کودکی بر شخصیت و رفتار افراد در بزرگسالی تاثیر می‌گذارد و روابط خانوادگی به ویژه والدین و نیز اطرافیان از جمله معلمین مهم‌­ترین نقش را در پی­‌ریزی شخصیت یک فرد دارند. ظرفیت­‌های رفتاری، شناختی و ذهنی که خداوند متعال در دستگاه عصبی یک نوزاد به امانت گذاشته‌­اند برای به فعلیت درآمدن، مستلزم محیط آموزشی مناسب می‌باشند. بنابراین می‌توان گفت شخصیت و رفتار دوران بزرگسالی متأثر از تجربه‌های دوران کودکی است.

اگر در این مرحله آسیب­‌هایی به کودک وارد شود پیامدهای طولانی مدت در آینده برایش به وجود می­‌آید. آن دسته کودکانی که در محیط شایسته و با محرک­‌های مناسب بزرگ می‌­شوند یعنی والدین و اطرافیان برایشان وقت می­‌گذارند و به نوعی با او می‌گویند و می­‌شنوند، کتاب می­‌خوانند و توجه خاصی به او دارند نسبت به کودکانی که در محیطی ناآرام و محروم  بزرگ می‌­آیند از لحاظ ذهنی و هوشی برتری دارند. براین اساس در شکل گیری رفتار و روحیه کودکان «نقش‌پذیری» اهمیت بسیار بالایی دارد که در علوم رفتاری به این موضوع «همانند سازی» می‌گویند؛ یعنی کودکان خصوصیات عاطفی، رفتاری و فکری افرادی که شاخص زندگیشان هستند را قبول می‌کنند بدون آنکه آگاه باشند شبیه آن­‌ها می‌­شوند. به خاطر همین مادرخوب، دخترخوب را برای مادر و همسر بودن پرورش می‌­دهد و پدر خوب پسری نمونه را تربیت می­‌کند. چنانچه والدین و در مراحل بعد مربیان نقشی مطلوب و سازنده در زندگی طفل نداشته باشند هویت مناسبی نصیب فرزند نخواهد شد و درصورتیکه پدر و مادر بداخلاق باشند فرزندی اجتماع‌ستیز با هویت منفی را پرورش می‌دهند. گذشته همیشه به شکل دیدگاه‌های شخصیتی در زندگی آینده شخص آشکار می‌گردد.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/g81609

https://b2n.ir/t30140

https://b2n.ir/w72324

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 29 آبان روز جهانی کودک


Slide 1
اشتراک
مطلـب