عید فطر پاداش افطارهای خالصانه و بیریا

در دین مبین اسلام روز اول ماه شوال را عید فطر خوانند زیرا که در این روز، امر امساک و صوم(روزه) به دستور پروردگار برداشته میشود و مؤمنان اجازه مییابند در روزهای دیگر ماههای سال افطار کنند و اصطلاحا روزه خود را بشکنند. عید بندگی و زمان شکرگزاری معبود در تقویم سال 1401 برابر با دوشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه میباشد.
عید فطر یکى از اعیاد بزرگ اسلامى است که خداوند به مؤمنان بعد از یک ماه اثبات صداقتشان در اظهار بندگی به درگاه حق تعالی ارزانی فرموده است. احادیث و روایات بیشمارى در فضیلت این فرصت مغتنم ذکر شده است. امام علی(ع) میفرمایند: " امروز (روز عید فطر) روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را نیز شایسته آن ساخت؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواستههایتان را اجابت کند " (کتاب من لایحضره الفقیه، ج. ۱ ) . مسلمانان روزهدار که ماه مبارک رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیدهاند، اکنون پس از اتمام ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند دریافت میدارند.
روز عید سعید فطر روز بسیار مهمّى براى مسلمانان است. این روز، از سویى سبب شادى و سرور است، چرا که هر مسلمانى از انجام وظیفهی الهى خویش خوشحال و مسرور است، ولى از سویى چون روز دریافت پاداش الهى است، انسان در حالت خوف و دلهره به سر مىبرد چرا که نمىداند اعمال یک ماههی او تا چه اندازه مورد قبول درگاه حقتعالی قرار گرفته است؟
در منابع دینی برای شب و روز عید فطر نماز و ادعیه خاصی سفارش شده است :
اول: فرد مسلمان ذکر تکبیراتى بعد از نماز صبح و نماز عید فطر را به جا آورد.
دوم: پیش از نماز عید، زکات فطره را جدا سازد؛ اگر دسترسى به مستحق دارد بپردازد در غیر این صورت کنار بگذارد، براى هر نفر یک صاع (حدود سه کیلو گرم) از گندم یا موادّ غذایى دیگر که در آن شهر و دیار غذاى غالب مردم محسوب مىشود. لازم به یادآوری است که پرداخت زکات فطره واجب مؤکد و شرط قبولى روزه ماهی رمضان است. خداوند نیز در قرآن کریم آن را مقدّم بر نماز عید شمردهاند و مىفرمایند: " قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَزَکّى وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى : به یقین آن کس که زکات دهد و یاد پروردگارش را کند سپس نماز بخواند، رستگار است " .
سوم: عمل دیگر، غسل کردن است و وقت آن به فرموده شیخ طوسى بعد از طلوع فجر تا زمان بجا آوردن نماز عید است. قبل از غسل هم دعایی باید خاونده شود که در کتب دینی ذکر شده است.
چهارم: به فرموده شیخ طوسى در این روز مسلمان سزاوار است نیکوترین لباسش را بپوشد و خود را معطّر سازد و با وقار و سکینه به سمت مصلاّى عید حرکت کند.
پنجم: فرد مسلمان پیش از نماز عید، در ابتداى روز افطار کند و بهتر آن باشد که افطارش با خرما انجام گیرد.
ششم: پس از طلوع آفتاب براى نماز عید حرکت کند و دعاهایى را که از طریق معصومین (ع) وارد شده است، قرائت نماید. از جمله آن که امام باقر (ع) فرمود: " در عید فطر و عید قربان و جمعه وقتى که براى رفتن به نماز مهیّا شدى، این دعا را بخوان: اَللّـهُمَّ مَنْ تَهَیَّأَ فى هذَا الْیَوْمِ اَوْ تَعَبَّأَ، اَوْ اَعَدَّ وَاسْتَعَدَّ لِوِفادَة اِلى مَخْلُوق،... ".
هفتم: خواندن نماز عید که در رأس اعمال این روز است. خواندن نماز عید در زمان غیبت حضرت ولی عصر، امام مهدی(عج)، مستحب و دو رکعت است: در رکعت اوّل سوره حمد و سوره اعلى (یا هر سوره دیگرى که مایل باشد) بخواند و بعد از آن پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر این قنوت را بخواند: « اَللّـهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیآءِ وَ الْعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ، وَ اَهْلَ الْعَفْوِ ... »؛ درصورت عدم توانایى برخواندن این قنوت، هرگونه قنوت دیگرى نیز مىتواند بخواند) و سپس تکبیر ششم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع و سجده، برخیزد و رکعت دوم را شروع کند. در رکعت دوم، بعد از سوره حمد، سوره والشّمس را یا سوره دیگرى بخواند و آنگاه چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر همان قنوت را بخواند، سپس تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع و سجود برود و نماز را تمام کند. بعد از سلام دادن نماز، تسبیحات حضرت زهرا (علیها السلام) را بگوید و آنگاه دعاهایى که نقل شده است را بخواند که یکى از مشهورترین آنها دعاى چهل و ششم «صحیفه سجّادیه» است. همچنین مستحب است نماز عید، زیر آسمان ادا گردد و بعد از نماز براى امّت اسلام جهت قبولى اعمال دست به دعا برداشته شود.
هشتم: در آخر هم دعاى ندبه سفارش شده است و بعد از دعا، صد مرتبه ذکر « اَلْعَفْوَ الْعَفْوَ » خوانده شود.
گردآوری و تنظیم: بیگلری
منابع:
Yun.ir/t7y2jf
Yun.ir/4hv0c3
Yun.ir/b5ayk4
گزارش