پایان شهریور اجرا شد: طرح ضمن خدمت مدیران شعب فارس
مدیرعامل طی طرح ضمن خدمت مدیران شعب فارس، بر کسب اعتماد خدا و امین الله شدن در مسیر فقرزدایی تأکید کرد.
با ورود به هفته پایانی شهرویر ماه سال1404 و اتمام فصل گرم تابستان، بنابر ابلاغ محمّدجواد فولاد، مدیرعامل بنیاد بینالمللی خیریه آبشار عاطفهها، مدیران امورشعب و شعب استان فارس جهت شرکت در دوره ضمن خدمت مدیران با عنوان « طرح ضمن خدمت مدیران امورشعب و شعب استانها با موضوعات مدیریتی، مالی، مددکاری و فرهنگی» به مشهد سفر کردند و دیداری پربار را با مدیرعامل در جهت بهتر شدن امور سازمانی شعب دایر در استان تجربه نمودند. طبق برنامه زمانی طرح مذکور دیدار با مدیرعامل، برگزاری کلاس آموزشی توسط ستاد توانمندسازی کشور، معاونت ارتباطات مردمی و واحد فرهنگی و رسانه، معاونت خانواده و ازدواج، معاونت برنامهریزی و عملکرد، معاونت درمان و سایر معاونتهای فعّال در مشهد محورهای اصلی دوره آموزشی بودند که استان فارس از محتوای آنها بهرهمند شدند.
محمّدجواد فولاد در جلسه فارس برای شعب آن تحوّل بزرگی را آرزو کرد و نظر خود را درباره منتخب بودن خادمین بنیاد ابراز نمود: "انشاءالله تحوّل بزرگی را در استان فارس آغاز کنید و تغییراتی را حاصل کنید و بتوانید در تمام سطح استان در توسعه نمایندگیها و در پشتیبانی از شعب و گسترش در شهر شیراز، مرکز استان، و همچنین بتوانید استان فارس را مثل استان اصفهان از نظر جذب کمکهای مردمی اوج بگیرد و از این که خواهران بسیاری در کارآفرینی اجتماعی بتوانند نقش ایفا کنند جذب بشوند و سفرهی امام رضا (ع) گسترده بشود و این استان در رده برترین استانهای دارای کلان شهر کشور با استانهای خراسان، تهران و اصفهان رقابت داشته باشد چون استان فارس استان بزرگی از لحاظ صنعتی، کشاورزی، تجاری و از نظر وسعت در سطح کشور است این حضور میتواند گام اوّل در این تحوّل باشد".
وی سپس از حقیقت کار خیر گفت: "سرمنشاء کار خیر کلام وحی الهی است، برگرفته از قرآن مجید است. در آیه60 سوره توبه به خیریه با عنوان اداره صدقات اشاره میکند و شرح کاملی در این خصوص داده شده است و شما را عاملیّت خیرخواهانه در حکم الهی قرار داده است یعنی فرض میگیریم که این حکم خدا در این آیه است «انّما الصّقات للفقراء و المساکین و العاملین علیها» اوّل آیه است و جمع آوری را به چند طایفه، 8 طایفه، تقسیم میکند و توزیع عادلانه بشود لذا کسانی که با اعتقاد راسخ پایبند به احکام شرعی و قوانین و مقرّرات باشند خدا آنها را در مسیر حرکت نصرت میدهد یعنی این که هر کس که در امور خیریّه آمده است باید این را برای خودش یقین قلمداد کند که کارفرمای هریک از خادمین خیریّه، خود خداوند متعال است این در آیه ذکر شده است یعنی نه خیرات و مبرّات و نه این مجموعه متعلّق به هیچ کس نیست، من و شما و همه در راستای یک جبهه الهی هستیم که برای فقردایی قرار گرفتهایم اسم آن هم جهاد اجتماعی است؛ لذا، وقتی که نگاه کنیم که آمدهایم برای خدا باشیم باید در مقرّرات و چهارچوب قانون الهی قرار بگیریم. براساس این چهارچوب اوّلین مسئولیّت، امین بودن در راه مسیر الی الله است و خودمان را به خدا اثبات کنیم که امین خدا هستیم یعنی کسی که در امانتداری هیچگونه دخل و تصرّفی صورت نمیدهد بلکه امانتها که از خیّرین واصل میشود به مستحقّین میرسد که یک واسطهگری بین خیّر، عرش الهی و مستمندِ دریافت کننده است ما عاملیّت حکم این اجرا را در انجام این فریضه الهی عهدهدار هستیم یعنی این مجموعه خیر و خیرات صنف، تجارتخانه، شرکت و دولتی نیست بلکه یک مجموعه الهی است زیرا براساس همان آیات مانند «و اقیموا الصلاة و آتوا الزّکاة» آمدهایم در تحقق این امر نماز که خدا میگوید کسانی که به موقع نماز برپا میکنند و قیام میکنند باید به زکات بپردازند و تقسیر مراجع تقلید میگوید که منظور این است که اینها دو بال هستند که انسان را به رستگاری میرساند یعنی وقتی به محراب نماز میرود و برای ادای تکلیف، فریضه زکات، که شامل صدقات و سهم سادات و سهم امام و هر گونه فطریّه و کفّاره و همه آنه، را با پرداخت آن انجام میدهد و انسان پرواز و به قلّه ایمان صعود میکند و توحیدشناسی را درک کرده است که امر الهی را اجابت کرده است اوّل بندگی خودش را در محراب الهی اثبات کرده است و بعد از اثبات بندگیاش، وی به خدا عرضه میدارد خدا آنچه که امانت، سرمایه و ثروتی به هر میزانی به من داددهاید سهمی از این سفره مال فقرا و سادات است من وظیفه و تکلیف دارم که مالم را حلال کنم بخشی از این مال را به عنوان زکات مال پرداخت میکنم این فرد به رستگاری و قلّهی ایمان رسیده و شناخت به توحید پیدا کرده است که اوامر الهی را به اجرا در آورده است".
مدیرعامل در بخش بعدی دعوت کنندگان به نماز را معرفی کرد: "حالا چه کسانی به نماز فرا میخوانند؟ آنها مؤذّن هستند و به مسجد برای اداء نماز دعوت میکند کسانی هم که به زکات دعوت میکنند مثل همین اعضاء مشارکت که زنگ میزنند و به انفاق و نیکوکاری دعوت میکنند اینها هم مؤذّن هستند و خدا میگوید این مؤذّن دعوتکننده به نماز و زکات حکم همان خیّری را دارد که بذل میکند یعنی هرچه او داد اینها هم سهیم هستند یعنی شما در امانتداری و امانترسانی سهیم هستید که یک جمعی از مخلوق الهی را به نام مستضعفین، محرومین یا مسکین هستند تأمین امر معاش میکنید و این امر بر این دلالت دارد که شما بانوی نیکوکار شهرستانتان میشوید. بسیاری گمنانم از دنیا میروند ولی کسانی مانند هنرمندان مانند فرشچیان، شجریان، مؤذّن زاده، ورزشکاران مانند تختی در هر رشتهای بنام میشوند، این رشته رشته نیکوکاری و خیّرین است اینها بنام میمانند. بانوان عزیز خدا گزینههایی را از شهرها، از قلبها و دلهای مهربانیب که خودش سازنده این خلقت میباشد، انتخاب کرده است میداند کدام قلب و دل مهربان و نسیم دریا یعنی بخشنده است و اینها را جمع کرده است برای این که اینها مأموریّت در راستای اوتامر او برای گرهگشایی دیگر مخلوقینی که با یا غیاث المستغیثین و یا قاضی الحاجات خدا را صدا میزنند اینها به سمت شما حواله میشوند و شما که ذکر بر میدارید، قلبها و دلهای بخشنده خیّرین را به سمت شما گسیل میدهد هم فقرا و مستضعفین و هم اغنیا را به سمت شما میفرستد برای این که شما واسطه بین این دو هستید که بتوانید امانتها را دریافت کنید به دست اینها برسانید اینها را خدا انجام میدهد پس خدا اتّصال این سه گروه خیّرین، بانوان نیکوکار و محروم را انجام میدهید. شما که مهربان هستید از طرف خدا مهربانی میکنید چون کارفرمایتان خدا است".
وی در ادمه به توضیح نامهای خدا پرداخت: "نام خدا بسم الله الرّحمن الرّحیم است پس بخشندگی از صفات خدا و شامل خیّرین است و مهربانی صفات شما میباشد چون به مستضعفین که حواله کرد الهی هستند مهر میورزید. ما باید در امز واسطهگری بین عرش الهی، محرومان و خیّرین اعتماد خدا را نسبت به خودمان بگیریم این مهم است، در امتحان هستیم، با کسب این اعتماد، خدا دخلش را به شما میسپارد تو با دریافت بذل خیّرین که امانت خدا در دست آنها است، خزانهدار خدا میشوی برای این که این خزانه را بین جماعت هدف عادلانه توزیع کنی و تا زمانی که این اعتماد باشد آن خزانه کسری ندارد زمانی این کسری میآید که ما دخل و تصرّف در خزانه کنیم و آنگاه برکت خزانه برداشته میشود و یواش یواش یأس و ناامیدی فرا میگیرد و کم کم درب نمایندگی بسته میشود چون خدا میگوید در امانت من خیانت کردهای اعتماد من نسبت به تو سلب شد و من برکتم را از دستان و خزانه تو برداشتم. همه واژه خیریّه بر امین الله شدن اطلاق پیدا میکند یعنی پیامبر عظیم الشأن (ص) در قریش به محمّدامین مشهور بود حالا اگر شما الگوی پیامبر (ص) را در شهرستانتان اجرا کنید همان امین الله میشوید این مهمترن اصلی که به آن برسیم در این صورت آن مجموعه اوج میگیرد و از نعمت و برکت فوران میکند بعد سیل جماعت خیّرین برای بذل، فقرا برای دریافت و جماعت سازماندهی شده خادمان افتخاری جهاد اجتماعی برای گسترده شدن این سفره اضافه میشوند. امروز در کل 940 شعبه در کشور داریم همه مسئولین، فرماندارن و استانداران، وزارت کشور و همه جا میگویند که آبشار عاطفهها چگونه با کمکهای مردمی توانسته سازماندهی شده گسترش یابد و جماعت عظیمی پرسنل، خانواده جامعه هدف و خیّر دارد و بدانیم همهاش به خاطر رعایت نکات گفته شده در940 نمایندگی است که امانتداری کردند و خدا برکت را داده تا فرماندارن، آبشار عاطفهها را به عنوان سمن برتر میشناسند برای این که در کنار دولتمردان، کمیته امداد، هلال احمر، سازمان بهزیستی خدمات میدهد و هر روز هم در این و در خارج از مرزها هم توسعه مییابد فقط به این دلیل که به یقین رسیده است که برکات الهی، خزانه متعلّق به خدا و نعمات ولی نعمت علی بن موسی (ع) است، ما خادمان خدمتگزار این سفرهایم و با عنایت امام زمان (عج) در حرکت هستیم و این پشتوانه معنویب توانسته است ما را اوج بدهد و هیچ خیریّهای مشابه این اوج ندارد. 10 هزار پرسنل هر روز با قرائت دعای توسّل به 14 معصوم (ع) سلام میدهند و میگویند «یا وجیها عند الله» و خدا را صدا میزنند و خدا میگوید به این دعاها که روانه عرش شده است جواب بدهید".
دبیر خبر دفتر مرکزی:بیگلری
گزارش