13 شهریور تکریم فرهنگِ تعاون همراه با تعظیم مقام مردان علم و دین

13شهریورروز تتبع در مفهوم تعاون و بزرگداشت سلمان فارسی ابوریحان بیرونی درعلم و دین است.

سلمان فارسی، با نام اصلی­ روزبه، صحابی پیامبر (ص) و مرید امام علی(ع) بود. او در سال اول ه.ق. اسلام آورد. پیامبر(ص) وی را از اهل بیت  و«سلمان محمدی» خواند. او سختی سفر به سرزمین‌های مختلف را به منظور کشف حقیقت بر خود آسان دید. سلمان بعد از ترک دیار ابتدا نزد اسقف‌های مسیحی به تعلیم و تربیت نفس کوشید و آخرین راهبی که وی نزدش به تذهیب نفس مشغول شد ظهور پیامبر خاتم را در سرزمین عرب بشارت داد. سلمان، برای یافتن پیامبر راهی حجاز شد. او به سلمان 3 نشانه پیامبر را گفت: رد صدقه، پذیرش هدیه و ممهور بودن بین دو کتف حضرت به مهر نبوت. او هنگام حضور پیامبر در مسجد قبا شهر مدینه با رؤیت 3 نشانه به نبی خاتم ایمان آورد.

وی پس از جنگ خندق در همه غزوات پیامبر حضور داشت. او در جنگ احزاب پیشنهاد حفر خندق و درجنگ طائف استفاده از منجنیق را پیشنهاد داد. وی پس از رحلت پیامبر(ص)  صحابه را به دلیل تخلف از دستور ایشان درباره جانشینی علی(ع)، سرزنش ‌کرد. وی از جمله اشخاصی است که پس از ماجرای سقیفه و شهادت حضرت فاطمه(س) در تدفین مخفیانه شرکت کرد. سلمان با اجازه حضرت علی(ع) و پیشنهاد عمر بن خطاب فرماندارمدائن شد. سلمان که زندگی ساده‌ای داشت در دوران امارت بر مدائن سبک زندگی خود را ادامه داد. بعضی روایت­‌ها سال 33 ه.ق. را زمان درگذشتش دانسته‎‌اند. سلمان در مدائن، نزدیک ایوان کسری، آرمیده است.

بزرگداشت ابوریحان مناسبت دوم امروز است. ابوریحان بیرونی، متولد ناحیه­‌ای در بیرون شهر کات، پایتخت قدیم خوارزم، است. او فیلسوف، جغرافی­دان، منجم، داروشناس، کانی ­شناس، هندشناس، گاه­ نگار، تاریخ ­نویس، فیزیک­دان، ریاضی­دان بزرگ ایران در قرن چهار و پنج ه.ق. می‌باشد. او تا سن 65 سالگی نگارش 113 کتاب را تمام کرد. او پس از 78 سال کار علمی در سال 440 ه.ق. در غزنه وفات یافت.

ابوریحان با اندازه‌­گیری طول و عرض جغرافیایی شهرها توانست آن‌ها را روی نقشه مسطح پیاده کند. این دستاورد علمی مقدمه علم «کارتوگرافی» شد. کار علمی مهم دیگر وی یافتن وزن مخصوص اجسام مختلف بود که مقادیر آن­‌ها با اعداد کسب شده در قرون اخیر بسیار اندک است. وی در آثار علمی خود پس از ذکر نام حضرت علی و اهل بیت(ع) از ادعیه شیعیان بهره برده که نشان از شیعه بودن و دلبستگی او به ائمه بخصوص در شرح واقعه عاشورا، غدير خم و مباهله است.

مناسبت دیگر این روز نگاهی کاوش­گرانه به موضوع «تعاون و تعاونی­‌ها» دارد. در جهان امروز، برای کسب توفیق در مسائل اقتصادی و فرهنگی باید همکاری صادقانه باشد تا بتوان به مقاصد عالی برخورداری از یک زندگی مطابق استانداردهای زندگی عصر کنونی دست یافت. تعاونی­‌ها، واحدهای کوچک اقتصادی غیردولتی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در تولید ناخالص کشور، اشتغال‌­زایی و هدایت نیروی کار به صورت همکاری تعدادی از افراد دارای انگیزه مشترک، حداقل هفت نفر، نقش سازنده‌­ای را ایفا می‌کنند. خودجوش بودن این واحدها عامل مهمی در رشد و تعالی حس نوعدوستی، بهبود فرهنگ همیاری و حتی افزایش موفقیت سیاسی در عرصه بین‌­المللی می­‌باشد. در اصل 44 قانون اساسی، «تعاون» به عنوان یکی از سه بخش نظام اقتصادی ایران معرفی شده است. تعاونی­‌ها به زبان ساده، از جنبه اقتصادی به عدالت، از جنبه سیاسی به آزادی و از جنبه فرهنگی به ارزش­‌های اخلاقی و دینی توجه دارد.

 گردآوری و تنظیم:بیگلری

منابع:

yun.ir/a4p9va

yun.ir/4ausie

yun.ir/cdt395

yun.ir/7kjxbf

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 13 شهریور, روز تعاون, روز بزرگداشت سلمان فارسی , روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی


Slide 1
اشتراک
مطلـب