۲۰ مهر،موعد ارادت به حافظ، شاعر اشعار رندانه پرنغز

به نام بزرگمرد شعر و ادب پارسی، خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی رقم خورده است. درباره­‌ی علّت انتخاب این تاریخ  آقای کمالی سروستانی، استاد زبان و ادبیات فارسی که  روز بزرگداشت حافظ را به ثبت رسانیده است

به نام بزرگمرد شعر و ادب پارسی، خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی رقم خورده است. درباره­‌ی علّت انتخاب این تاریخ  آقای کمالی سروستانی، استاد زبان و ادبیات فارسی که  روز بزرگداشت حافظ را به ثبت رسانیده است، در خصوص این موضوع چنین می­‌گوید: " وقتی دیوان حافظ را ورق می‌زنیم صحبت از مهر، دوستی و محبت است. همچنین شأن حافظ در بین شاعران بسیار بالا است و نمره حافظ هم بیست است. بنابراین ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ نام‌گذاری شد " .

خواجه شمس الدین محمد شیرازی شاعر و حافظ قرآن، متخلص به «حافظ» و معروف به «لسان الغیب» از بزرگ‌ترین شعرا و غزل سرایان ایران و جهان شناخته می­‌شود.  حافظ در اوایل قرن هشتم ه‍.ق.- حدود سال 727- در شیراز دیده به جهان گشود. پدرش بهاءالدین، بازرگان و مادرش اهل کازرون بود. پس از فوت پدر، شمس الدین کوچک نزد مادر ماند و در سنین نوجوانی، بنا به روایتی، به شغل نانوایی مشغول  و البته در همین دوران به کسب علم و دانش علاقه‌مند شد و به درس و مدرسه پرداخت. بعد از تحصیل علوم، زندگی او تغییر کرد و در جرگه طالبان علم درآمد؛ از این‌رو، در مجالس درس علمای بزرگ شیراز تلمّذ نمود. حافظ بیشتر عمر خود را در شیراز گذراند و بر خلاف سعدی به جز یک سفر کوتاه به یزد و یک مسافرت نیمه تمام به بندر هرمز همواره در شیراز اقامت داشت. اغلب مورخان و محققان، سال دقیق درگذشت حافظ را 792 ه.ق. می­‌دانند. حافظ را در مصلای شیراز به‌خاک سپردند. در سال ۸۵۵ ه‍.ق پس از تسخیر شیراز به‌دست ابوالقاسم بابر تیموری، به‌فرمان وزیرش، مولانا محمد معمایی، بنایی بر آرامگاه وی ساختند. ظاهراً بعدها آرامگاه بزرگ‌تر شده و بناهایی دیگر بر آن افزودند. این مکان امروزه حافظیه خوانده می­‌شود و یکی از جاذبه‌های مهمّ گردشگری به شمار می‌رود و بسیاری از مشتاقان شعر و اندیشه حافظ را از اطراف جهان به این مکان سوق می­‌دهد.

دیوان حافظ که مشتمل بر حدود 500 غزل، چند قصیده، دو مثنوی، چندین قطعه و تعدادی رباعی است. شعر حافظ بیت‌الغزل معرفت است. وی به شهرت عظیمی در سرتاسر ایران و جهان نائل گشت و اشعارش به مناطق دور دستی همچون هند نیز راه یافت. شاید این ادعا که تعداد نسخه‌های خطّی ساده یا تذهیب شده‌ی آن در کتابخانه­‌های ایران، افغانستان، هند، پاکستان، ترکیه و حتی کشورهای غربی از هر دیوان فارسی دیگر بیشتر است، سخنی گزاف نباشد.

حافظ را چیره دست­‌ترین غزل‌سرای زبان فارسی دانسته‌اند. بنابراین یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سبک حافظ در سرودن غزلیّاتش، استقلال ابیات اشعار است. زبان شعر او استعاری است و برخی محققان، ایهام را مهم‌ترین مشخصهٔ زبان حافظ می‌دانند. 

غزل در ادب فارسی به قالبی از شعر سنتی فارسی ‌گویند که معمولاً بین 5 تا 18 بیت دارد؛ مصراع اول بیت نخست با مصراع‌های زوج هم قافیه می‌­باشد. موضوع اصلی غزل بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی، کمال معشوق و شِکوه از روزگار است. بیت‌های این نوع شعر از لحاظ مضمون دارای استقلال‌اند. در آخرین بیت غزل، شاعر نام شعری یا تخلص خود را نام می‌­برد. بهترین بیت آن «شاه بیت یا بیت الغزل» گفته می­‌شود. غزل دوگونه­‌ی جداگانه­‌ی عاشقانه و عارفانه دارد. غزل حافظ تلفیقی از این دو نوع است.دراشعار او معانی و مضامین عاشقانه و عارفانه به هم آمیخته‌اند. این گونه­ی شعری که با حافظ به اوج کاربرد رسیده بود، بعد از او رو به انحطاط گذاشت. از سوی دیگر، در اثرپذیری حافظ از قرآن تردیدی نیست. انقلابِ حافظ در غزل، که همانا سرودنِ ابیاتِ مستقل در معنا باشد، تحتِ تأثیرِ سبکِ قرآن بوده‌ است. در عین حال، حافظ فرهنگ‌باستانی‌وفرهنگ‌اسلامی‌ایران‌رابادین،کلام،فلسفه‌وعرفان‌پیونددادودرشعرش‌متبلورساخت.اوعناصر«جهان‌بینی‌رندانه‌اش»راوامدارِ فردوسی، خیام، سنایی، عراقی، عطار و مولوی است. این اثرپذیری‌ها هم جنبه‌های لفظی و نیز محتوایی را در بر گرفته است.

مهم­‌ترین عقیده‌ای که حافظ در اشعارش دارد، مفهوم کلیدی «رند و رندی» است؛ به بیان واضح‌­تر، درنظر حافظ «رندی»واژه­‌ای پرباراست. «رند» همیشه در جوامع و عصرهای گوناگون معنایی نامطلوب و منفی داشته است. معنای رایج رند به سفله، اراذل و اوباش اشاره دارد، اما به دلیل اینکه نگرش حافظ «ملامت­‌گونه» می­‌باشد وهر نهاد یا امر مقبول و یا مردود اجتماعی را با دیدی انتقادی و بازبینی ارزیابانه می­‌سنجد، با تأسی به سنایی و عطار، رند را حیاتی متعالی بخشیده و با خود هم پیمان و هم پیمانه کرده است. رند به حکم خردورزی انسان، ام الفسادِ حرص را به حبس محکوم می­‌نماید و این از لوازم آزادی، آزادگی و بخشنده بودن اوست. رند مدنظر او، به مدد «تحصیل عشق و رندی» تلاش دارد تا از بیراهه‌ی غفلت و چاه­سار طبیعت به شاهراه حقیقت و راستی، و از ضیق خودپرستی به وسعت عزت نفس راه ­یابد.

در منابع ادبی آمده است روزی که حافظ بدرود حیات گفت برخی اهالی کوی و برزن، به تصور اینکه او اهل دین نیست، مانع خاکسپاری وی در مصلای شیراز شدند. فرهیختگان و اندیشمندان شهر با این رفتار به مخالفت برخاستند. بعد از بحث بسیار، سرانجام یک نفر از میان آنان پیشنهاد تفأل به دیوان  حافظ را داد تا هرچه آمد به آن عمل نمایند. کتاب شعر را به دست کودکی دادند،او دیوان را گشود و این غزل نمایان گشت:

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت       که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

من اگر نیکم وگربد تو برو خود را باش        هرکسی آن درودعاقبت کار که کشت

همه کس طالب یارندچه هشیاروچه مست      همه جاخانه عشق است چه مسجدچه کنشت

شعر، جملگی را حیرت­‌زده نمود، حاضران سر به زیر افکندند و مراسم خاکسپاری را به جا آوردند و چنین شد که از آن زمان حافظ را «لسان الغیب» خوانند.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/t49294

https://b2n.ir/g92898

https://b2n.ir/x11737

https://b2n.ir/h40191

https://b2n.ir/w20150

https://b2n.ir/z35363

https://b2n.ir/u26317

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 20 مهر نکوداشت حافظ


Slide 1
اشتراک
مطلـب