اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز هم زمان با مراسم 14 و 15 خرداد

شعب مناطق مختلف مشهد از ابتدای سال1403با هدف پاسخ به شبهات و بصیرت‌افزایی، کلاس‌های چله تبیین جهاد و خدمت را هم زمان با مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال امام و 15 خرداد توسط شعب کشور برگزار کردند.

شعب مناطق مختلف مشهد از ابتدای سال1403با هدف پاسخ به شبهات و بصیرت‌افزایی، کلاس‌های چله تبیین جهاد و خدمت را هم زمان با مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال امام و 15 خرداد توسط شعب کشور برگزار کردند.

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

شعب مناطق مختلف مشهد با موافقت مدیرعامل بنیاد بین‌المللی خیریه آبشارعاطفه‌ها با آغاز سال جاری در قالب خدمتی نوین برنامه کلاس‌ آموزشی را طی چندین دوره و با همکاری مبلغین و خواهران طلبه مشهد برگزار نموده‌اند. کارگاه‌های مذکور به همّت قرارگاه سبحان،به عنوان قرارگاه حوزه خانواده و ازدواج، به مدیریت زهرا رسوخی، کارشناس ارشد خانواده، برگزار گردیده است. این قرارگاه مستقر در مشهدالرضا(ع) تحقیق، طرِاحی،برنامه‌ریزی و رایزنی با مبلّغین فعّال و بانوان طلبه زبده را عهده‌دار بوده است. طبق اعلام مسئولین برگزار کننده، محور موضوعات کلاس‌های مذکور چلّه تبیین جهاد خدمت، جایگاه شهادت و خدمت جهاد تبیین، اتحاد و انسجام و بصیرت‌افزایی ولایت‌مداری در شرایط خاص می‌باشد. بانو پایرنج، حسینی، کلاته، نوری و دیزاوندی تدریس موضوعات تعیین شده را با حضور خادمین مجموعه و مددجویان را برعهده داشتند. لازم به یادآوری است انتخاب عنوان چلّه تبیین برای دوره‌های آموزشی با توجه به شهادت رییس جمهور و هیئت همراهش در سانحه سقوط بالگرد هنگام بازدید از افتتاح سدّ خداآفرین و قیزقلعه سی آذربایجان شرقی در روز 30 اردیبهشت ماه جاری و اعلام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آتیه‌ای نزدیک، برای توجه دادن حاضران در کلاس و یادآوری حساسیّت شرکت عموم در انتخابات و انتخاب آگاهانه و بابصیرت در انتخابات پیش‌رو است. برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی پرداختن به مقوله «امر به معروف و نهی از منکر» و بررسی آن به عنوان واجب تمدّن‌ساز و یا فراموش‌شده را در رأس آموزش‌های خود قرار دادند. قرارگاه ارتباطات و رسانه، مرکز مشارکت‌های مردمی باب‌الحوائج، مرکز مشارکت‌های مردمی ولیعصر(عج)، مرکز مشارکت‌های مردمی صاحب‌الأمر(عج)، مرکز مشارکت‌های مردمی یاس نبی، مرکز مشارکت‌های مردمی باقرالعلوم(ع)، مرکز مشارکت‌های مردمی موسی‌بن‌جعفر(ع) و شعبه امّ‌الأمه(س) از جمله شعبی بودند که از آموزش‌های فوق بهره‌مند شدند.

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع مؤکد و امنیّت‌آفرین دین مبین اسلام و وجوب آن جزو ضروریات دین اسلام است. فروع دین، احکام عملی اسلام است که یک مسلمان وظیفه دارد به آنها عمل کند. فروع دین در برابر اصول دین قرار دارد که مراد از آن اعتقادات بنیادین دین است و باور به آنها شرط مسلمانی می‌باشد. فروع دین از نگاه مذهب شیعه شامل نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولّی و تبرّی است. به فتوا فقها، یادگیری آن بخش از فروع دین که غالبا با آنها سروکار داریم، واجب است. معروف یعنی آنچه که عرفاست و امر به معروف یعنی دستور دادن یا توصیه کردن به سایرین به انجام آنچه عرف است و نهی از منکر یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگر مسلمانان به انجام ندادن آنچه که از نظر عقل یا شرع اسلام بد در نظر گرفته می‌شود.

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

متخصصان علم دین در ضرورت و فلسفه امر به معروف و نهی از منکر گفته‌اند اجراء این مورد از فروع دین باعث عمل به واجبات و رفع منکرات، برقراری امنیّت و آسایش در جامعه است. از نظر اسلام، جامعه انسانی یک واحد به هم پیوسته است و اگر به موقع جلوی آفت گرفته نشود ناراحتی و مشکل از یک عضو به اعضای دیگر منتقل می‌شود؛ بنابراین، اجراء امر به معروف و نهی از منکر برای همه جوامع و اعصار اجتناب‌ناپذیر است. عمل به این فریضه واجب باید طبق اصول آن باشد تا تأثیر لازم را به جا گذارد. برپایه ویژگی‌های مخاطب سخن گفتن، یکی از خصیصه‌های اصلاحی پیامبران الهی بوده است. حضرت محمد(ص) در تأیید این حقیقت می‌فرمایند:"ما پیامبران با مردم به اندازه عقل‌شان صحبت می‌کنیم". لذا، در اجراء این اصل به ویژه در نهی از منکر باید به چند نکته توجه لازم را داشت زیرا روح انسان آسیب‌پذیر است و در برابر رفتار خشن و قهرآمیز، واکنش منفی و یا خنثی‌کننده نشان می‌دهد. اهمیّـت این توجه تا بدانجا است که خداوند متعال در آیه 53 سوره مبارکه اسراییل خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:"ای پیغمبر! به بندگانم بگو که با مردم با نیکوترین روش سخن بگویند". در سوره نازعات نیز خطاب به حضرت موسی(ع) می‌خواهند با فرعون مدّعی خدایی  با نرمی و ملاطفت سخن گوید. بنابراین، رعایت حُسن برخورد، جلب اعتماد، در نظر گرفتن وضع روحی و روانی، مخاطب‌شناسی( به عنوان مثال اگز فرد خاطی عصبانی است از نصیحت کردنو وی پرهیز نماییم. مولایمان حضرت علی‌بن‌ابیطالب(ع) می‌فرمایند:"دل‌ها روی آوردن و پشت کردنی است، پس دل‌ها را آنگاه به کار وادارید که خواهشی دارند و روی آوردنی، زیرا اگر دل را به اجبار به کاری واداری کور می‌گردد" یعنی دل اطاعت نمی‌کند و محترم شمردن عقاید افراد را نیز نباید از نظر دور نگاه داشت. فرد ممکن است ترک معروف و یا انجام منکر را منطبق با مجموعه‌ای از عقایدش انجام دهد در امر به معروف و نهی از منکر سخن تند و توهین‌آمیز مردود شمرده شده است. از اینرو، تذکّر باید با دلیل داده شود. آمر و ناهی از آن چه نهی و یا ارشاد می‌کند، آگاه باشد. احتمال بدهد حرفش اثر دارد. برای خودش، خانواده و نزدیکانش ضرر جانی، مالی و آبرویی و غیره نداشته باشد. اگر امر و نهی تأثیرگذار نبود و یا مورد اهانت قرار گرفت آنگاه فرد مکلّف تکلیفی برعهده‌اش نیست امّا اگر احتمال تأثیر داشتن را بدهد، باید این کار صورت گیرد. 

در بین شروط وجوب اجرا فریضه مذکور، توجه به 4 شرط مانند علم به معروف و منکر و احتمال تأثیرگذاری ضروری است. در تعریف و توضیح این دو مورد آمده است:"علم به معروف و منکر یعنی خوب و بد را بشناسیم. اعمال انسان 4 دسته واجب، مستحب، مکروه و حرام می‌باشد و تذکر تنها برای امر واجب و حرام ضروری است. داشتن علم اجمالی و کلی و نه تفصیلی لازم و کافی است. برای عمل مکروه و مباح حق تذکر نداریم و اگر فرد اذیّت شود آنگاه تذکردهنده گناهکار می‌باشد. ارشاد فرد خاطی چه جاهل به عمل خود باشد و چه علم به عملش داشته باشد بر آمر واجب است. در شرط دوّم آمده است نباید منتظر اثر آنی باشیم. احتمال اثر همیشه وجود دارد و زشتی گناه را برای فرد توضیح دهیم مگر این که به عدم تأثیرگذاری یقین داشته باشیم. بنابراین برای اجرا این شرط صبوری، عامل مهمی است".  اگر این فریضه مهم به درستی اجرا شود همگان به ضرورت و قابل دفاع بودن آن پی خواهند برد. اگر این فریضه مهم به درستی اجرا شود همگان به ضرورت و قابل دفاع بودن آن پی خواهند برد. 

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

از سوی دیگر مدرّسین، موضوع جهاد و خدمت جهادی را نیز در سرفصل آموزش دوره‌های سال1403 گنجانده‌اند چرا که اجرا فریضه فوق طبق تعریف جهاد، جهاد و تلاش در مسیر حرکت به سوی الله و کسب نور هدایت است. اقدامات جهادی به یقین می‌توانند کسب موفقیت در عملی شدن اهداف انساندوستانه و رضایتمندی مهرجویان را ثمر دهد. فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی با نوعدوستی و خدمت‌رسانی به محرومین عجین است. خدمت جهادی در بطن خود صفت وزین خدمت، نیکوکاری و احسان را محافظت می‌کند و بال دیگر آن طبق فرمایش خداوند یکتای عالم در قرآن کریم، که راهنمای ابدی جامعه بشری می‌باشد،عدل است:"انّ الله یأمر بالعدل و الاحسان"(سوره نحل / آیه 90). همانطور که رهبر معظم انقلاب هم به طور صریح از اهمیّت و ظرفیت کار و خدمت جهادی در منظومه ارزشی انقلاب اسلامی سخن گفته‌اند:"ما جز کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. ما هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هر جا از انقلابیگری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم". 

جهاد نه تنها در اسلام بلکه در تمامی ادیان الهی جایگاه و اهمیّت خاصّی را دارا و در رأس برنامه تعلیمی و هدایت پیامبران، رکن ایمان و افضل اعمال می‌باشد تا آنجا که ترک آن، ذلّت و خواری را به دنبال دارد. این واجب الهی در زمره فروع دین جای دارد و توصیه شده از سوی خداوند است که نشان‌دهنده اهمیّت آنها در فرهنگ قرآن است. آیه 75 سوره نساء «و ما لکم لاتقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان الذین یقولون ربّنا اخرجنا من هذه القریة الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنک ولیا و اجعل لنا من لدنک نصیرا:چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان وکودکانی که تضعیف شده‌اند پیکار نمی‌کنید، همان افرادی که می‌گویند خدایا ما را از این شهر مکّه(که اهلش ستمگرند) بیرون ببر و برای ما از طرف خود سرپرست قرار بده و از برای ما از طرف خود یار و یاوری تعیین فرما» یکی از بارزترینِ آیات جهاد می‌باشد. جهاد خدمتی است که سرانجامش به نفع مردم و جامعه می‌باشد زیرا جهاد اسلامی برای خاموش کردن فتنه‌ها، دفاع از خویشتن، محو شرک و بت‌پرستی و حمایت از مظلومان می‌باشد از اینرو جهادگران، خادمان سختکوش و پرتلاش ملّت‌ها هستند که در کار خود رضایت الهی و اخلاص در عمل را مطمح نظر قرار داده‌اند و کار خود را به رخ دیگران نمی‌کشند. جهادگران در عرصه جهاد خدمت، تمام تلاش خود را می‌کنند در رفع موانع، در رضای الهی و رفع مشکلات موفق شوند. اصل جهاد به عنوان خدمتی ارزنده همراه با امر به معروف و نهی از سبب کسب رضایتمندی جامعه  و تحقق اهداف می‌باشد.

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

شعب دیگر بمانند خادمین مشهد نیز علاوه بر خدمات روزانه، خدمات حمایتی ویژه سالروز امام راحل و قیام 15 خرداد را هم تدارک و ارائه نمودند. شعبه معلولین(قمر بنی هاشم(ع)) استان کرمانشاه با شرکت در پویش چادر دختران حورا و یادبود شهدای خدمت به دختران تحت حمایت بنیاد چادر هدیه دادند. شعبه حسن آباد(سیّدالساجدین(ع)) با همراهی یکی از خیّرین مهردوست و پشتیبانی امورشعب البرز موفق به تهِیّه و تحویل 58 سبد غذایی به ممددجویان خود شد. شعبه خضری دشت بیاضِ خراسان جنوبی هم  100 قرص نان پخته شده توسط خیّری مهردوست را به برکت سفره‌های مددجویان افزود. ایلامی‌های نیز به مناسبت دهه کرامت اقدام به برگزاری رزمایش توزیع و اهدا 2000 سبد مواد خوراکی اساسی به ارزش 10 میلیارد ریال کردند. بنا به اظهارات مسئولین ایلام هر یک از بسته‌ها که ارزش ریالی هر یک 5 میلیون ریال است حاوی 8 قلم کالای ضروری برنج، نخود، روغن، نمک، قند، ماکارونی، سویا و رب گوجه فرنگی می‌باشد. رزمایش ایلام در مصلای این شهر اجرا گردید. از سوی دیگر، همزمان با فرارسیدن سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب و قیام 15 خرداد شعبی مانند شهرستان خمین، دشتستان و زیرکوه از توابع خراسان جنوبی، شعبه عام بجنورد با مدّاحی و نذر صلوات و زیارت عاشورا و پذیرایی، آبدانان با اهداء 57 سبد غذایی، شعبه قوشچی استان آذربایجان غربی، شعبه ملکشاهی با 20 سبد غذایی، شعبه دره‌شهر ایلام با اجراء پویش نذر صلوات، بمِ کرمان با پخت غذای گرم و توزیع بین مددجویان، تبریز با مراسم عزاداری و پخت آش و پذیرایی، عام اردبیل با با پخت 100 پرس غذای گرم، خلخال با مراسم سوگواری، مشگین شهر اردبیل با تهیّه 40 بسته مواد خوراکی اساسی، عام لرستان با اجرا پویش نذر صلوات، کارکنان منطقه 9 تهران نبی اکرم(ص) با شرکت در آیین گرامیداشت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و حضور، شعبه سرایان از توابع خراسان جنوبی با توزیع 120 پرس غذای گرم، شعبه زهکِ سیستان و بلوچستان با توزیع 100 بسته نان، زابل با اهدا 30 بسته مواد غذایی و10 سری سیسمونی، شعبه خاش با توزیع 56 بسته مواد خوراکی، شازند با آیین سوگواری ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، شعبه فارسان با برپایی آیین ختم صلوات و قرائت زیارت عاشورا، امورشعب غرب چهار محال و بختیاری با شرکت در پویش 800 هزار صلوات و 14 هزار صلوات و حدیث کساء همرا با پذیرایی با شرکت مددجویان مراسم بزرگداشت دو مناسبت مذکور و شهدا خدمت را با قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی برپا کردند.

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

همچنین خادمین شعب با دعوت از مهرجویان به برگزاری آیین عزاداری شهادت مظلومانه امام جواد(ع)، امام نهم(ع)، و ذکر کرامات بی‌شمار این امام همام، وارث امامان، گنج رحمت و منبع برکت پرداختند. نام امام جواد(ع) که پیشرو در پیمودن وادی پاکی و طهارت اخلاقی بودند، یکی از نام‌های زیبای خالق یکتا و  نماد و یادآور جود و احسان بی‌حدّ و بی‌منِت خداوند متعال است که در وجود مقدّس ایشان تجلّی یافته است. تاریخ شهادت ایشان در سال جاری مصادف با 18 خرداد ماه می‌باشد. نام ایشان محمّد، کنیه‌شام ابوجعفر ثانی، مشهورترین لقبشان جواد، مدت عمرشان 25 سال، مدت امامتشان 17 سال(در کودکی به مقام امامت رسیدند)، تاریخ شهادت 29 ذی‌القعده سال 220 ه.ق. و محل حرم مطهّر ایشان کاظمین است. توزیع 100 میلیون تومان بن نان از بخش سهم کفّاره بین مهرجویان شعب عام، ایتام و درمان نورآباد و 20 میلیون تومان سهم کفّاره به بروجرد، 16 میلیون و 200 هزار تومان به بروجرد و 10 میلیون تومان سهم کفّاره به ازنا با پشتیبانی امورشعب نورالرضا(ع) لرستان، شعبه اشترینان با برپایی برنامه ویژه عزاداری، شعبه اباعبداللهِ شهر کوثر، امورشعب و شعبه نیر اردبیل با توزیع غذای گرم، پخش 50 پرس غذای گرم توسط هشجین، اهداء 170 پرس غذای گرم توسط شعبه جهیزیه و درمان اردبیل، برگزاری آیین عزاداری و تهیّه غذای گرم و ساندویج و آش در شعبه عام کرمان، آبدانان و چرداول و خمین با مراسم سوگواری، شعبه سامان با مراسم ختم صلوات و قرائت زیارت عاشورا، امورشعب شمال چهارمحال و بختیاری با خواندن زیارت عاشورا، برگزاری مراسم عزاداری و قرادت دعای توسّل و توزیع بسته‌های نان از مله شعبی بودند که همراه و همدل با سایر همکاران خود در سراسر ایران بزرگ در رثاء نهمین خورشید ولابت حق و هدایت به سوگ نشستند.

منتخب تصاویر 

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهداجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین همراه با مراسم دشهادت امام جواد، 14 و 15 خرداد ماه، سال1403، مشهد

 

 

 

دبیر خبر دفتر مرکزی:بیگلری

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, قیام 15 خرداد, شعب مشهد مقدّس, شعب کشور, اجرا دوره‌ آموزش واجب تمدن‌ساز و خدمت جهاد تبیین, قرارگاه ارتباطات و رسانه, 14 خرداد سالروز ارتحال امام خمینی, سالروز شهادت امام جواد, خرداد ماه سال1403


Slide 1
اشتراک
مطلـب