ارمغان شهادت آیت الله مدرس، نابودی بت استبداد بود

دهم آذر سالروز شهادت فقیه و سیاستمدار در دوره رژیم پهلوی، آیت الله سیدحسن مدرس است.

آیت الله سیدحسن مدرس در ۱۲۸۷ ه. ق. در زواره اردستان به دنیا آمد. وى پس از اتمام تحصیلات در اصفهان در شعبان ۱۳۱۱ هجری قمری به نجف اشرف رفت و از محضر آیات عظام سید محمد فشارکى و شریعت اصفهان، میرزای شیرازی بهره برد. به مناسبت سالروز شهادت این شهید والامقام، دهم آذر ماه به نام «روز مجلس» نامگذاری شده است.
شهید مدرس که از علمای اصفهان بود در دوران مشروطه، به حمایت از مشروطه‌خواهان پرداخت و در دوره دوم مجلس، از طرف فقها به‌ عنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه می‌بایست بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشند. این عالم مجاهد از دوره سوم تا ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود و در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد.
شهید سید حسن مدرس با اقدامات رضاخان مخالفت می‌کرد. رضاخان وی را به خواف تبعید کرد و سرانجام در غروب ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ قمری مطابق با دهم آذر ۱۳۱۶ شمسی عوامل رضاخان وی را مسموم کرده، ولی چون سم اثر نکرد مدرس را با عمامه اش خفه کردند. آرامگاه  این فقیه فرزانه در شهر کاشمر زیارتگاه عاشقان معرفت و شیفتگان حقیقت است.

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/j76666

https://b2n.ir/845128

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, شهادت مدرس


Slide 1
اشتراک
مطلـب