ام‌البنین، مادر نجابت و شجاعت

یک‌شنبه 26 دی ماه سال 1400 مصادف با سیزدهم جمادی‌­الثانی، تاریخ وفات حضرت ام البنین (س) می‌­باشد.

روزی اندوه‌­بار که در آن مادری ازخودگذشته و دلیر بعد از سپری نمودن عمری تلاش، شکیبایی و استقامت با اهدای چهار دلبند دلیر خویش به پیش‏گاه مولایش، حسین بن علی (ع)، به سوی معبود عروج کرد. آرامگاه وی در قبرستان بقیع  شهر مدینه­‌ی منوّره واقع شده است. این روز درروزشمار ایران با نام روز تكريم مادران و همسران شهدا نیز تعیین شده است. زندگاني ام‌البنين همواره با بصيرت و نور دانش همراه بوده است و اين ويژگي والا در جای جای کتب تاريخي ذکر شده است که علم­‌جویان راه حق را با عظمت اين بانوی عالمه و فاضله آشنا می‌­سازد. نام بانوی شجاع خاندان کلاب، فاطمه بود که پس از ازدواج با حضرت علي (ع) با کنيه‏ " امُّ البنين " (مادر پسران) خوانده می‌­شدند. فضايل اخلاقی، کمالات انسانی، نيروی ايمانی، ثبات و پايداری، شکيبایی و بردباری، بصيرت و دانایی، نطق و سخندانی او را به شايستگي، بانوی ممتاز بانوان عصر خویش کرده بود.

تاريخ‏ نگارانْ سال و تاريخ دقيق ولادت حضرت ام‌‏البنين را ثبت نکرده‌‏اند، امّا يادآور شده‌­‏اند که تولّد پسر بزرگ ايشان، حضرت ابوالفضل العباس(ع)، در سال ۲۶ ه.ق. واقع شده است. برخي از تاريخ‏‌نگارانْ هم زمان ولادت ايشان را در حدود پنج سال پس از هجرت، در حوالي  شهر کوفه ، ذکر کرده‌­اند. پدر و مادرش از خاندان بنی کلاب،از اجداد بزرگ حضرت محمد (ص)، دارای خوبی‌ها و صفات خانوادگی عظیم اخلاقی بودند. وی دختری پاکدل و باتقوا بود. نامش فاطمه و کنیه‏‌اش امُّ‌البنین (مادر پسران) است. پدرش حِزام، و مادرش ثمامه یا لیلا است. همسرش امیر مؤمنان، حضرت علی‌‏بن ابی‏‌طالب (ع) و فرزندانشان حضرت ابوالفضل‌­العباس(ع)، عبداللّه‏، جعفر و عثمان بودند که همه‌­ی این چهار پسر شجاع در سرزمین کربلا برای همراهی امام حسین(ع)، در رکاب امام سوم(ع) به شهادت رسیدند. تربیت چهار فرزندی که حاصل پیوند مولی‌الموحدین(ع) و ام‌ّ­البنین(س) بود در سایه­‌ی عشق به امامت(ع) نقش‌­آفرینی کرد.  هر یک از این چهار جوان تربیت‌یافته در مکتب امّ البنین(س)، بیش از همه از اوصاف والای پدر گرامی­‌شان امام علی (ع) تأثیر پذیرفته بودند و به علاوه‌­ی این از مادر با کمال خود ادب و ایثار را فرا گرفته بودند. هر یک از آنان به تنهایی اسوه رشادت، نجابت، شرافت، جوانمردی، اخلاق و کمالات انسانی بودند.

حضرت علي(ع)، بعد از رحلت جان­‌فرسای نوردیده­‌ی پیامبر(س)، آنگاه که قصد ازدواج کردند به برادر خويش، عقيل بن ابي طالب، که در بهره‌مندی ازعلم «انساب » معروف بود و ذهنش گنجينه­ی اسرار خاندان گوناگون عرب بود، فرمودند: «زني را براي من اختيار کن که از نسل دليرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برايم پسري شجاع و سوارکار به دنيا آورد».  عقيل، بانو ام‌البنين از خاندان بنى‌کلاب را که در شجاعت بى­‌مانند بود، به حضرت معرفی کرد و گفت: «با ام البنين کلابيه ازدواج کن زيرا در عرب شجاع‌­تر از پدران و خاندانش نيست». عقيل همچنين از ديگر خصوصيات بارز خاندان بني کلاب مي‌گويد و امام اين انتخاب را پسنديد و عقيل را به خواستگارى نزد پدر ام‌­البنین فرستاد.

نخستين فرزند پاک  حضرت علی(ع) و بانو ام‌‏البنين، علمدار کربلا ابوالفضل العباس(ع) بود. اميرالمؤمنين(ع) از پس پرده‌‏هاى غيب، جنگاورى و دليرى فرزند برومند خود را درعرصه‏‌هاى پيکار دريافته و نیک ­آگاه بودند که او يکى از قهرمانان بی‌­مثال اسلام خواهد بود، لذا او را عباس (دژم: شير‌بيشه) ناميد؛ زيرا در برابر کژي‌ها و باطل، ترش‌رو و پر آژنگ ولی در مواجه با  نيکى، خندان و چهره گشوده بودند.

از ويژگي‏‌های بسيار مهم ام­البنين، وقوف این بانو به زمان و مسائل مربوط به آن است. با شهادت چهار فرزند ام‏­البنين (ع) در کربلا، اين بانوی شکيبا، به افتخار مادر شهيد بودن نائل گشت و درکنار همسر شهيد بودن، فخری افزون براوراق افتخاراتشان درخشیدن گرفت. وی پس از واقعه عاشورا، ازشیوه­ی مرثيه­خواني و نوحه­‌سرايي استفاده کرد و نداي مظلوميّت کربلاييان را به گوش آيندگان رسانید تا پیام آزادی­‌بخش قیام انسان‌­ساز امام(ع) برای همیشه زنده ماند. او به عنوان همسر و مادر شهید، رسالت خویش را به زیبایی و با فداکاری مخلصانه به انجام رسانید .

حضرت ام‌­البنین (ع) بعد از حضرت زینب کبری(ع)، در سال 69 ه.ق. ، به دیدار حق شتافت؛ با وجود این، تاریخ‏ نگاران زمان ارتحال او را سال­‌های متفاوتی نگاشته‌‏­اند، به طوری که عده‏‌ای آن را سال ۷۰ ه.ق. بیان کرده‌­اند و برخی نیز تاریخ وفات آن مادر فداکار را سیزدهم جمادی‌الثانی سال ۶۴ ه.ق. دانسته‌­اند که نظر دوم شهرت بیشتری دارد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

yun.ir/j85s6c

yun.ir/0eb1e

yun.ir/j5vup3

yun.ir/v6yu8

                                                  

برچسب ها: ام البنین, بنیاد بین الملی خیریه آبشار عاطفه ها


Slide 1
اشتراک
مطلـب