بازگشایی مدارس با آغاز ماه مهر، دلیلی برای دو چندان شدن زیبایی پاییز خاطره‌انگیز

فصل پاییز و برگ ریزان آن

دست در دست  آغازین ماه مهربانش، زیبایی­‌های علم آموزی و طبیعت را باهم در دفتر خاطرات ذهنمان زنده می­‌نماید. نسیم خنک پاییزی که وزیدن می­‌گیرد خاطره پر از شوق حضور در کلاس،درس و کتاب، هم‌کلاسی و معلم را زنده می­‌کند؛ گرچه مهر 1400 ، دومین ماه مهری است که نوای « دنگ دنگ » زنگ مدرسه نواخته نمی­‌شود.

مدارس، وظیفه تعلیم و تربیت رسمی کودکان واجب التعلیم را به عهده دارند. آموزش و پرورش فراهم ساختن زمینه‌ها و به انجام رساندن و شکوفا کردن شخص در راستای تکامل و رشد اختیاری و رسیدن به هدف­‌های مطلوب می‌باشد. متخصیصن این عرصه، کشف و استعدادهای شخص را تعلیم و تربیت می‌گویند. همچنین به مجموعه‌ای از کارها و آموزش‌هایی که به واسطه خانواده یا نهاد برای ایجاد فضایل مدنی و اخلاقی در مردم صورت بگیرد نیز گفته می­‌شود.

موضوع اصلی تعلیم و تربیت خود انسان است. تعلیم و تربیت به هر شکلی و با هر هدفی تعریف شود، اساس و لازمه­‌ی  ایجاد خصوصیات و ویژگی­هایی است که در اخلاق انسانی جای می­‌گیرند. بنابراین ضرورت دریافت تربیت، شناخت کافی از روان و روح، استعداد و توانایی‌های انسان را ایجاب می­‌کند. محور تعلیم و تربیت، روان انسان‌ها است. مانند محوریت بدن و سلامت جسم انسان که در کار و حیطه پزشکان است.

بی­‌ترید تعلیم با تربیت متفاوت است، زیرا ابعاد و ماهیت متفاوتی با هم دارند؛ در حقیقت، تعلیم ابزار مطمئنی برای دستیابی به تربیت است. در دین اسلام نیز به موضوع تربیت و تعلیم انسان بسیار پرداخته شده است.  پروردگارعالم و ائمه(ع) در این‌خصوص سخنان پرگهر و آموزنده فراوان را به یادگار گذاشته­اند. به گونه­ای که حتی عبادت خداوند در دین اسلام نیز روشی است برای تعلیم و تربیت انسان ها است. قرآن کریم کتابی است که راهنمایی خداوند برای تربیت انسان در آن مکتوب شده است و اهمیت تربیت برای تعالی انسان تا بدان‌جاست که یگانه معلم عالم، کلام وحیانی خویش را با خواندن «اقرأ» آغاز و حتی سوره‌­ای به نام قلم «ن و القلم و ما یسطرون» را نازل می­‌فرمایند. در قاموس تربیت الهی اهل بیت به کرّات آمده است در خردسالی به علم آموختن همّت کنید تا در بزرگسالی به اوج و سیادت برسید. پیامبر اسلام محمد(ص) می‌فرماید: " من برای تربیت انسان‌ها از سوی خداوند فرستاده شده‌ام، این حدیث گویایی اهمیت موضوع تربیت و هدف اصلی اسلام می‌باشد" .

موضوعی را که با توجه به سخنان بزرگان این حوزه باید مورد توجه قرار داد این است که آموزش و تعلیم کودکان، خود بدون توجه به اصول اخلاقی جامعه تهدیدی برای سلامت جامعه است. واضح است که تربیت خوب از انسان خوب ساخته است؛ از اینرو گفته می­‌شود هر کس در مدرسه­‌ای را بگشوید، درب زندانی را بسته است. تربیت کردن کودک همانند نقش کشیدن بر روی لوح سنگی است که جاودانه و ثابت می ماند.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/k88430

https://b2n.ir/a60615

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, آغاز ماه مهر 1400


Slide 1
اشتراک
مطلـب