حضور گسترده در انتخابات 1400، بازخوانی «آری» حماسه آفرین سال 58 است

 جُمهوری نوعی حکومت است که در آن مسئولین حکومتی، موروثی انتخاب نشوند و ریاست کشور با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم برگزیده شده و دوران تصدی او محدود باشد. برخی منابع به مفهوم جمهوری به گونه­ای دیگر پرداخته­اند.

جمهوری از نظر مفهوم واژه بیشتر درجاتی از مردم‌سالاری را نیز دربردارد؛ به عبارت دیگر،حکومت جمهوری تنها به معنای حکومت غیرسلطنتی است. در این حکومت، رئیس جمهور اقتدارات معین قانونی خود را در یک مدت محدود و تحت نظارت آنان اعمال می‌نمایند. البته این شیوه­ی حکومت به دو صورت دموکراسی(مردم سالاری) یا غیر دموکراسی می­باشد. در حقیقت، مفهوم جمهوریت بعنوان یکی از دستاوردهای مهم حقوق عمومی است و به عنوان یک مدل جهت حکومت واقعی مردم بر سرنوشت خودشان و نفی هرگونه استبداد شکل گرفته و تکامل یافته است. جمهوریت دارای مبانی فکری است. آزادی، برابری و تفکیک و تحدید قدرت حاکم به نفع مردم، از مبانی و الزامات حکومت واقعی مردم بر سرنوشت خودشان و از مقتضیات مفهوم اصیل جمهوریت هستند. از اصلی‌ترین روندهای موجود در دموکراسی‌های ممتاز می‌توان به وجود رقابت‌های انتخاباتی عادلانه اشاره کرد. علاوه بر این، آزادی بیان، آزادی اندیشه سیاسی و مطبوعات آزاد از دیگر ارکان اساسی دموکراسی هستند که به مردم اجازه می‌دهند تا با آگاهی و اطلاعات بر حسب علاقه شخصی خود رأی بدهند. حکومت ایران هم، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با برگزاری همه پرسی و با احرز رأی مثبت 98 درصدی ملّت، جمهوری با ماهیت اسلامی انتخاب گردید. امام خمینی نیز با جمله­ی " میزان رأی مردم است" بر جنبه مردم‌سالارانه حکومت اسلامی تأکید کردند.

انتخابات نماد و تجلی مردم‌سالاری دینی در نظام اسلامی است. انتخابات ریاست جمهوری از آن جهت که انتخاب فرد دوم کشور است و رئیس‌جمهور بعد از رهبری، بالاترین قدرت سیاسی کشور را دارد، دارای اهمیت ویژه‌ای است. حضور گسترده مردم، به خصوص در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  که دشمنان تبلیغات سوء خود را بر ضد نظام اسلامی ایران سیل آسا گسیل داشته­اند، در پای صندوق‌های رأی عامل ثبات نظام اسلامی و انقلاب خواهد بود. مردم آگاه و وطن دوست ایران در طول چهار دهه عمر انقلاب اسلامی همواره حامی و پشتیبان نظام اسلامی بوده و امروز نیز با حضور گسترده در انتخابات بار دیگر وفاداری خود را به نظام جمهوری اسلامی ثابت خواهند کرد. حضور در انتخابات نشانگر رشد فکری و سیاسی ملت ایران است. مردم با حضور در صحنه انتخابات به دوستان و دشمنان ثابت می‌کنند که نسبت به امام (ره)، ولایت‌فقیه و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی  همچنان وفادار باقی مانده­اند ، به آرمان‌های انقلاب اسلامی احترام می‌گذارند و حافظ دستاوردهای آن می­باشند.

حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات پیش رو، سبب یأس و ناامیدی دشمنان در اجرای نقشه‌ها و توطئه‌های شیطانی آن­ها می‌شود، زیرا برگزاری انتخابات باشکوه به دشمنان نظام اسلامی می­فهماند که توطئه­های سوءآن­ها تأثیری در سست کردن عزم راسخ مردم نخواهد داشت. تأکیدات رهبر معظم انقلاب هم در انتخابات جاری درزمینهٔ مشارکت حداکثری است، البته توصیه همیشگی رهبر معظم انقلاب به مردم شرکت گسترده، قانونمند، هوشمندانه و انتخاب فرد اصلح در انتخابات بوده است.

این مطلب ادامه دارد..

پژوهشگر: بیگلری

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, انتخابات ریاست جمهوری - 28 خرداد 1400


Slide 1
اشتراک
مطلـب