صدای ماندگار آمده‌ام ای شاه پناهم بده، درملکوت اعلی سکنی گزید

استاد محمدعلی کریم‌خانی(مداح اهل بیت(ع) و خواننده مذهبی)، خالق نوای معروف و دلنشین «آمدم ای شاه پناهم بده خط امانی ز گناهم بده» که در پاسداشت مقام امام رضا(ع) و از ساخته­‌های آریا عظیمی‌­نژاد می­‌باشد، شامگاه 30 خرداد سال 1401 به علت بیماری در سن 72 سالگی چشم از جهان فرو بست. 

استاد محمدعلی کریم‌خانی(1329–30خرداد 1401ه.ش.) در نرجه استان قزوین متولد شد. این هنرمند شیفته اهل بیت(ع) با اجرای آهنگ امام رضا(ع) شناخته شد. آثار به یادگار مانده از وی در مدح و رثای ائمه(ع) هستند و از اینرو آلبوم منتشر شده وی با نام «ساقی سرمست» به آهنگسازی آریا عظیمی­‌نژاد، حال و هوای دشت کربلا را در اذهان بازخوانی می‌­کند. حسین، آرام جانم-نجوای عاشورایی و حسین روح و روانم از جمله آثار مشهور این استاد موسیقی اصیل ایرانی می‌­باشد.

بنا بر اعلام خانواده ایشان، پیکر این پیرغلام خاندان نبوت(ع) در زادگاهش، روستای نرجه استان قزوین آرام خواهد گرفت.

در ارزش و ضرورت شناساندن تعالیم دین روشنگر اسلام و سیره اهل بیت، احادیث معتبری از ائمه(ع) روایت شده است. از این رهگذر، اهمیت تلاش شاعران، مداحان و روضه­‌خوان­‌ها نیز مطرح شده است و یکی از مصادیق این اهمیت، سنت هدیه دادن ائمه به ذاکران مذهبی و ارادتمندان فرزندان حضرت فاطمه(س) است. آیت­‌ا... بروجردی در کتاب احادیث­‌الشیعه( ج. 15، ب.85، ص. 450) در همین رابطه حدیثی از امام سجاد(ع) نقل کرده است: "امام سجاد(ع) خرج 40 سال زندگی هَمّام بن غالِب معروف به فرزدق، شاعر معروف عرب در قرن اول و دوم، را به پاس یک شعر که فی‌­البداهه در مدح اهل بیت و امام سرود و آن را در حضور هشام، خلیفه‌ی غاصب در مسجدالحرام خوانده بود، یک‌جا به او دادند. عجیب­‌تر آنکه امام سجاد(ع) از او عذرخواهی کردند که کاش بیشتر داشتم و به تو صله می­‌دادم".

 مداح با روضه و ذکر، مستمع را مسافرِ مشتاق عرش الهی می‌­کند. این گروه خوش نوا، دل‌­های شنوندگان را برای فیض بردن از بحر بی­‌کرانه الطاف الله علیم و علم الهی اهل­‌بیت، آماده عروجی حیات­‌بخش می‌­کند و گویی به جهت غبارروبی زنگار گناهان و غفلت­‌ قلب­‌های خسته، ترجمان «یا علی» را بر جریده‌­ی عبارات و ابیات مدح خود نگاشته و تقدیم مستمعین عاشق حضور در بارگاه الهی و متوسلین به ائمه اطهار می­‌کنند.

امام رضا(ع) در توضیح فواید کار مداحان کلام‌­ا... و ائمه(ع)، محبت اهل بیت(ع) را کفاره گناهان و سبب چند برابر شدن حسنات دانسته‌­اند. امام محمد باقر(ع) هم این موضوع را مورد تأکید قرار داه‌­اند". امام جعفر صادق(ع) نیز در حدیثی دیگر می­‌فرمایند: "ملائکه‌­ای که درآسمان­‌هایند نظر می‌کنند به سوی یک و دو و سه از شیعیان که فضیلت آل محمّد(ص) را ذکر می‌­کنند، پس به یکدیگر می­‌گویند که نمی‌­بینید این جماعت را، با کمی ایشان و بسیاری دشمنان ایشان، فضیلت آل محمّد(ص) را ذکر می‌­کنند. پس طایفه دیگر از ملائکه در جواب ایشان می­‌گویند که این فضل خداوند است به هر که می­‌خواهد، می­‌دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است".  

امام ششم(ع) در جایی دیگر اشاره دارند: "جمع نمی­‌شوند سه نفر از مؤمنان یا زیاده، مگر آنکه از ملائکه مثل ایشان جمع می‌­شوند و اگر چیزی از خدا می‌طلبند، ملائکه آمین می­‌گویند و اگر پناه به خدا می­‌برند از شرّی، دعا می­‌کنند ملائکه که خدا آن بد را از ایشان دور گرداند و اگر حاجتی می­‌طلبند، ملائکه از خدا سؤال می­‌کنند که حاجت ایشان را برآورد".

گردآوری و تنظیم: بیگلری

 منابع:

yun.ir/c5ljmc

yun.ir/ly2fmb

yun.ir/y8jkc

yun.ir/mggxd1

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, خرداد 1401, هنرمند, خواننده, مداح اهل بیت, کریم خوانی, امام‌رضا


Slide 1
اشتراک
مطلـب