فاطمه(س)، سلسبیل رحمت الهی

در مورد سالروز شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دو روایت است

 در مورد سالروز شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دو روایت است یکی این که ایشان هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) به شهادت رسیدند که برابر با سیزده جمادی‌الاول خواهد بود و روایت دیگر  نود و پنج روز بعد از رحلت پیغمبر را تاریخ دقیق به شهادت رسیدن بانو دو عالم معرفی می­‌کند که این تاریخ مقارن با سوم جمادی الثانی است. شیعیان طول این بیست روز را «ایام فاطمیه» می‌­نامند. در تقویم هجری شمسی، پنج­شنبه 16 دی­ماه سال 1400 با سوم جمادی‌الثانی مقارن شده است. دخت نورانی پیغمبر(س)، گنج دردانه ایشان بودند به گونه‌­ای که حضرت محمد(ص) از حوریه­ انسیه‌­ی خویش با نام «نوره عینی، بضعتی» یاد می­‌نمودند.

یکتا دختر خاتم پیمبران، که پروردگار وی را ملّقب به کوثرو مشکاة نمودند و در دیدگان پدر نیزمنزلتی ممتاز و پسندیده  دارند. سند حقانیّت سخنی چنین ثقیل، کلام گوهربار پیامبر(ص) از قول ربّ جلی است که فرمودند خداوند متعال وجود حضرت فاطمه(س) را علّت و فلسفه خلقت قرار داده‌­اند. جابربن عبداللّه انصارى از پیامبرخدا(ص) نقل مى‌‏کند که آن حضرت یکى از احادیث قدسى را که خداوند متعال به پیامبر خاتم نازل کرده بود چنین روایت کرده‌اند: «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا على لما خلقتک ولولا فاطمه لما خلقتکما: اى احمد اگر تو نبودى هستى را خلق نمى‏‌کردم و اگر على نبود ترا نمى‌‏آفریدم و اگر فاطمه نبود، شما دو نفر را خلق نمى‏‌کردم».

پیامبراکرم(ص) در مورد خلقت نور فاطمه(س) فرمودند: نور فاطمه قبل از آفرینش زمین و آسمان آفریده شده است .... جبرئیل امین که به امر خداوند قادر سیب منوّر بهشتی را برای حضرت خاتم(ص) هدیه آورده بودند تا مقدمه­‌ی تولّد حضرت فاطمه(س) آماده گردد، به حضرت گفت: " اى محمد! آنرا بخور و نگران نباش. این نور در آسمان منصوره و در زمین فاطمه نامیده مى‌‏شود. پرسیدم: اى دوست من جبرئیل چرا به این نام‌­ها موسوم گردیده است. پاسخ داد: در زمین «فاطمه» نامیده شده است، زیرا پیروان خود را از آتش جدا مى‏‌کند و دشمنان خود را از دوستى‌‏اش محروم گردانیده است و در آسمان «منصوره» نامیده شده زیرا دوستان خود را نصرت و یارى مى‏‌کند و این تفسیر گفتار خداوند متعال است که مى‏‌فرماید: و یومئذٍ یفرح المؤمنون بنصر اللّه ینصر من یشاء:  در آن روز مؤمنان بخاطر یارى خداوند خوشحال مى‏‌شوند و او هر که را بخواهد یارى مى‏‌کند. مقصود از این نصرت، یارى فاطمه به شیعیان و دوستارانش مى‌‏باشد".
 رسول خدا(ص) همواره به حضرت زهرا(س)  مهر می‌­ورزیدند و ضمن اینکه می‌­فرمودند من بوى بهشت را  از وجود او استشمام مى‏‌کنم تأکید می­‌کردند: «یا فاطمة انّ اللّه تبارک و تعالى لیغضب لغضبک و یرضى لرضاک: فاطمه جان! به راستى که خداى تبارک و تعالى به خاطر خشم تو خشم مى‏‌گیرد و به خاطر خشنودى تو خشنود مى‌‏شود».

پیامبر اکرم(ص) از مقام معنوی و شکوه حضرت حوریه انسیه(س) در روز قیامت خبر داده‌­اند و فرموده­‌اند: " در سمت راست فاطمه زهرا(س) هفتاد هزار فرشته و در سمت چپش هفتاد هزار فرشته در حال حرکتند، جبرئیل در حالى که افسار مرکب مجلل فاطمه(س) را در دست دارد با صداى رسا به اهل محشر اعلام مى‏کند که:«غضّوا ابصارکم حتّى تجوز فاطمة بنت محمّدٍ؛ اى اهل محشر چشمان خود را فرو بندید تا فاطمه دختر محمد (ص) بگذرد. تمام پیامبران، رسولان، صدیقان و شهیدان که در آنجا حضور دارند چشمان خود را فرو مى‏بندند تا فاطمه از میان جمعیت عبور کرده و مقابل عرش خداوند توقف مى‏‌کند. به تنهائى از شترش پایین مى‏‌آید و به درگاه خداوند عرضه مى‏‌دارد: بارالها! اى مولاى من، بین من و کسانى که به من ستم کردند و فرزندانم را کشتند خودت داوری کن! از سوى خداوند بزرگ ندا مى‌‏رسد: یا حبیبتى و ابنة حبیبى سلینى تعطیى و اشفعى تشفّعى فوعزّتى و جلالى لاجازنى ظلم ظالمٍ؛اى حبیبه من و دختر حبیب من! هر چه دوست دارى از من بخواه تا برایت عطا کنم براى هر کسى مى‏‌خواهى شفاعت کن که پذیرفته خواهد شد به عزّت و جلالم قسم که ستم ستمگر را نادیده نخواهم گرفت. در این لحظه حضرت زهرا(س) به خداوند عرضه مى‏‌دارند: الهى و سیّدى ذرّیتى و شیعتى و شیعة ذرّیتى و محبّى و محبىّ ذرّیتی:  اى آقا و مولاى من! ذریّه، فرزندان و شیعیانم و پیروان فرزندانم و دوستدارانم و دوستدارن ذریهّ‌­ام را نجات بده و به فریادشان برس. از سوی خدا ندا می‌­رسد: این  ذرّیة فاطمة و شیعتها و محبّوها و محبّو ذرّیت‌ها: ذریّه و شیعیان و دوستداران فاطمه و دوستداران فاطمه و دوستداران فرزندان فاطمه(س) کجایند؟ آنان همگی حاضر می‌­شوند و در حالی که فاطمه زهرا(س) در پیشاپیش آنان در حرکت است و فرشتگان رحمت گرداگرد آنان حلقه زده‌­اند به سوی بهشت روانه می­‌شوند " .

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

yun.ir/ncw515

yun.ir/evj663

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 3 جمادی الثانی شهادت فاطمه


Slide 1
اشتراک
مطلـب