قمربنی‌هاشم، صدرنشین سپهر حماسه و صولت اخلاص

امروز دوشنبه، شانزدهم اسفند 1400 مصادف با میلاد عباس‌­بن‌­علی(ع)، قمر بنی هاشم، علمدار کربلا، آن مرد اهل یقین و یار باصولت اباعبدالله(ع) می­‌باشد.

چهارم شعبان، سالروز ولادت پرچم­دار بزرگ کربلا، حضرت ابوالفضل العباس(ع) است. ماه بنی‌هاشم در سال 26 ه. ق. در مدینه دیده به جهان گشودند. وی اولین فرزند امّ البنین(س)، بانوی با معرفت و حق­‌شناس، و حضرت علی(ع) بودند. این نوزاد بسیار زیبا بود به طورى که وى را قمر بنى هاشم نامیدند و به ماه شب چهارده تشبیه کردند و حضرت علی  او را به نام عباس نام نهاد. به این علت که عباس هم به معناى شیر شرزه و خشمگین و هم به معناى چهره گرفته است؛ زیرا که ایشان نسبت به ظالمان چهره‌­اى خشمگین داشتند.

حضرت عباس(ع) در دوران کودکی از دانش، زهد، تقوا، ایثار، عبادت و شجاعت پدر عزیز­القدر خویش ـ که نماد بی­‌مانند کمال بشر است ـ الهام گرفت و کوشید خود را آن­گونه تعلیم نماید که ایده‌­آل و مطلوب پدری بزرگوار چون مولا علی(ع) است.

 حضرت عباس(ع) ویژگی­‌ها و فضایل بسیاری دارند که القاب و کنیه‌­های آن حضرت، بیان­گر آن­‌ها هستند. ماه بنی هاشم، از جمال او حکایت دارد. سقای کربلا، از فداکاری وی در رساندن آب به اهل بیت(ع) حکایت دارد. قهرمان علقمه و پرچم­دار کربلا، شجاعتش را بازگو می­‌کند. پاسدار حرم، گواه جانبازی او در راه اهل بیت(ع) است. باب­‌الحوایج، شکوه او را نزد خداوند، نشان می‌دهد و عبد صالح، از عظمت معنوی حضرت عباس(ع) حکایت دارد.

امام سجاد(ع) که خود در کربلا حضور داشتند و شاهد فداکاری­‌های عمویشان بودند، درباره‌­ی حضرت عباس (ع) می­‌فرمایند: «خداوند، عمویم عباس را رحمت کند که با ایثار و جانبازی، در راه برادرش جانبازی کرد تا آن که دست­‌هایش قطع شد و خداوند به جای آن، دو بال به او داد که با آن‌­ها به همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند؛ همان­گونه که برای جعفربن‌­ابوطالب قرار داده شد. عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه­‌ی شهدا به آن غبطه می‌­خورند » .

حضرت ابوالفضل(ع)، محافظ نام‌­آور حماسه­‌ی کربلا هستند. عباس اختر شجاعت و فرزانگی است که پرچم خونین انقلاب حسینی را برای همیشه بر فراز قلل مرتفع تاریخ، به اهتزاز درآوردند. پرچم‌داری که ولادتش، طلیعه­‌ی آگاهی، ایمان، دلاوری و آزادگی است. او بیرق­دار فریادگری است که در دشت نینوا بر شب تار ظلم تاخت و هیمنه­‌ی دروغین تیرگی‌­ها را درهم ریخت. والا برادری که با ایثار جانش با حسین(ع) مواسات ورزیدند و خود را فدای برادر کردن. حضرت ابوالفضل(ع)، پرچم­دار لشکر اخلاص و شهادت، مظهر دلدادگی به معبود، و نمود مجسمی از یک انسان کامل است.
او به پیمانی که با خداوند برای حفظ بیعت خود با برادر، راهبر و امامش بسته بود، وفادار ماند و اسلام خود را در تسلیم خلاصه کردند؛ تسلیم در برابر خدا و در برابر ولیّ امر مسلمانان و با آگاهی در راه تسلیم، گام نهادند و هرچه درتوان داشتند در طَبَق اخلاص، تقدیم راه امام خود کردند؛ بی­‌شک نتیجه­‌ی آگاهی کامل و ایمان خالص، همین است.
ابوالفضل(ع) در روز عاشورا، عزت نفس و خویشتن­داری را با تمام ابعاد و آفاقشان مجسم ساختند. امویان به شرط کناره­‌گیری از اردوی برادرش، وعده­‌ی فرماندهی کل قوا به او دادند، ولی ایشان بر این وعده­‌ی آنان تمسخر زدند و با شوق و اخلاص به سوی لشکرگاه برادر شتافتند و در راه دفاع از دین و آزادگی، جان خود را فدا کردند.
حقیقتا حضرت عباس(ع) در ستیز با دشمن، سنگ تمام گذاشت. با بدنی جراحت­‌دیده دست­های‌شان قطع شد. دشمن عمود آهنین بر فرقش زدند و تیر به چشم و مشک آب او رسید. کشت و کشته شد، ولی جهاد با نفس برای او ارزش­مندتر بود؛ زیرا با لب تشنه، آب را تا نزدیک دهان آوردند. آن­گاه از لب تشنه­‌ی برادر و کودکان تشنه‌­اش یاد کردند و آب را بر روی شریعه ریختند که نشان­دهنده­‌ی جهاد حضرت عباس(ع) با نفس خویش است.

گردآوری و تنظیم: بیگلری

منابع:

yun.ir/mfr1y7

yun.ir/zi7gjc

 

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, اسفند سال 1400, میلاد حضرت عباس


Slide 1
اشتراک
مطلـب