محرم، محراب آزادگی و آموختن عدالت خواهی در مکتب امام حسین(ع) است

آغاز ماه محرم در سال 1400 مقارن با سه شنبه نوزدهم مرداد ماه است.

ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی(هجری قمری) است که به باورمسلمین یکی از ماه‌های حرام است و دردوران جاهلیت وهمچنین دراسلام، جنگ درآن تحریم شده بود. ماه محرم و طلوع هلال آن یادآورآلام التیام ناپذیرسید الشهداء(ع) و اهل بیت ایشان و یارانشان است و پس از شهادت امام حسین (ع) در محرم سال ۶۱ ه.ق.، این ماه برای شیعیان به ماه عزاداری و زنده نگه­داشتن رشادت­‌های ثارالله تبدیل شده است.؛ از اینرو، محرم در ایران و کشوهای شیعی جزء مناسبت­‌های خاص و قابل احترام می­‌باشد وشیعیان، به ویژه دردهه­‌ی آغازین آن، با برپایی مراسمات خاصی مانند مجالس روضه‌خوانی همراه با مداحی و سخنرانی این ماه را گرامی می­‌دارند.

محرم ماه حماسه و جوانمردی، ظلم‌ستیزی، مبارزه با ذلت­‌پذیری و بی­‌عدالتی و امر به معروف و نهی ازمنکراست. در مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مبلغین بایداهتمام ­ورزند تا تعالیم اعتقادی و به ویژه توحیدی را با بیانی رساتر مرورنمایند تا مستمعین عاشق امام حسین(ع) که دستورات دین اسلام را درباره­‌ی وجوب رعایت حق و عدل و جهاد برای دفع بی­‌عدالتی در صدر برنامه­­‌های تربیتی و پرورش فکر و صیقل دادن دل قرار دهند.

مهم‌­ترین اعمالی که برای گرامیداشت این ماه در منابع مذهبی و ادعیه معتبر، ازجمله کتاب مفاتیح الجنان ذکر شده است، چندین نماز و دعا است؛ به عنوان نمونه به هنگام رؤیت هلال محرّم، تکبیر گفتن مستحب است، مرحوم «شیخ طوسی» درخصوص ده روز اول این ماه نقل کرده است:« مستحب است دهه‌ی‌ اوّل محرّم را روزه بگیرد؛ ولی در روز عاشورا از غذا و آب امساک نماید، امّا روزه نگیرد، و چون وقتِ عصر فرا رسید، به مقدار کمی، تربت تناول کند (زیرا روزه گرفتن در این روز شیوه بنی امیّه بود که به شکرانه جریان کربلا، روزه می‌گرفتند)». مخاطب پیام قیام امام حسین (ع) تمام  بشریت است. سرور آزادگان جهان برای احیای دین اسلام و پیاده کردن دستورات الهی قیام کرد و همین هدف متعالی دلیل و رمز ماندگاری قیام عاشورا است.

امام حسین (ع) آزادگی واقعی را به نمایش گذاشتند؛ امام سوم شیعیان با شنیدن پیشنهاد بیعت با یزید، یک جمله فرمودند که حاوی پیام اصلی قیام عاشورا بود:«مثل من با یزید نمی‌تواند بیعت کند». فرمایش امام حسین (ع) بیانگر این مهم است که نه تنها من به عنوان سیدالشهدا (ع) بلکه تمام آزادگان و شیعیان نباید در هر عصر و زمانی که هستند با طاغوت و ظالم زمان خود، هرچند که نقابی از حق و توحید به چهره داشته باشد، کنار بیایند و با آنان بیعت کنند.

پیام سیاسی و اجتماعی قیام عاشورا یعنی امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز با اخلاص، دلیل اصلی شکل­‌گیری نهضت حسینی در راستای مبارزه با ظلم و ظالم بود، دلیلی که عمل به آن رمز رهایی یک جامعه از بسیاری چالش‌ها و مشکلات است، امام حسین (ع) پیرامون قیام خود فرمودند: «آیا نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود»، ایشان حتی به محمد حنفیه، برادرشان، فرمودند: «اراده کرده‌ام تا امر به معروف و نهی از منکر کنم».

زیارت عاشورا ازجمله­‌ی مهم‌­ترین ادعیه‌­ی ماه محرم و صفر است. زیارت امام حسین (ع) در روایات مختلف بسیار ارزنده و ارزشمند بیان شده است؛ امام حسین (ع) خود پیرامون زیارتشان فرموده‌اند: «من کشته اشک­‌هایم، با سختی و اندوه کشته می­‌شوم و بر خدا شایسته است که هیچ اندوهگینی نزد من نیاید مگر آن که اندوهش را بزداید و او را شادمان به اهل خود برگرداند».

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/b77148

https://b2n.ir/a08946

https://b2n.ir/y08993

https://b2n.ir/u70880

https://b2n.ir/s72243

https://b2n.ir/e20195

 

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, دهه ی اول محرم


Slide 1
اشتراک
مطلـب