معاونت خانواده تقدیم کرد: برگزاری کارگاه آموزش و حضور جشن ازدواج آسان

معاونت خانواده از برگزاری کارگاه آموزشی اصول همسرداری ویژه زوجین مددجو در طی سال1402 خبر داد.

بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها با عنایت به این که پذیرای تعداد قابل توجهی از زوجین مستعد متقاضی جهیزیه است از اینرو بر اساس حکم محمدجواد فولاد، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها، به منظور فعالیت در عرصه میدان جهاد اجتماعی معاونت خانواده قرارگاه سبحان در سال 1402 به ویژه با شروع فصل پاییز مسؤول برگزاری کارگاه‌های آموزش «اصول همسرداری(همسرانه)، تحکیم بنیان خانواده و رعایت عفاف و حجاب» و تشکیل جلسه مشاوره خانواده انفرادی گردید تا از این طریق علاوه بر تأمین اقلام ضروری زندگی در قالب جهیزیه برای زوجین جوان تحت حمایت به شکل‌گیری یک زندگی مشترک مبتنی بر شناخت و آگاهی کمک نماید و در ساختن جامعه‌ای سالم یاری‌رسان سازمان‌های متوّلی امر ازدواج باشد. شناخت شیوه‌های صحیح همسرداری به زوجین کمک می‌کند انتظارات یکدیگر را بهتر بشناسند و بهتر زندگی مشترک خود را کنترل کنند. تجارب تأیید می‌کند که بسیاری از اختلافات و رفتارهای اشتباه ناشی از عدم شناخت واقعی زوج از روش ارتباط و تعامل با همسر است. بنابراین آنها باید سعی نمایند به نیازها و خواسته‌های همسرشان توجه کنند و به یاد داشته باشند که هیچ یک بر دیگری برتری ندارد. با توجه به اهداف انسان‌دوستانه بنیاد آبشار عاطفه‌ها و اسلامی بودن جامعه ما، این بنیاد در راستا رفع معضلات و مشکلات حوزه‌های مختلف جامعه، سعی نموده است همزمان با سفرهای استانی رییس جمهور و هیئت دولت، جشن‌های اهدا جهیزیه را برپا کند و همچنین چند روز پیش از سفرهای مذکور، کارگاه‌های آموزش نوعروسان تحت حمایت بنیاد توسط معاونت خانواده قرارگاه سبحان نیز برگزار می‌شود.

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

با اتمام دوره آموزش کارگاه‌ها، گواهینامه حضور ممهور به امضاء مدیرعامل بنیاد آبشار عاطفه‌ها به زوجین ارائه می‌گردد. در اغلب مراسم فوق محمدجواد فولاد، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها، حجت الاسلام والمسلمین احمد صالحی، رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، انسیّه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور، و سایر مقامات استانی و لشکری به عنوان میهمان ویژه در شادی جوانان شریک می‌شوند. از سوی دیگر، کارگاه‌های معاونت خانواده در شهرستان‌ها معمولا به مدّت 1 یا 2روز به دلیل محدودیت وقت و در مشهد(محل استقرار معاونت مذکور) چندین هفته به طول می‌انجامد. بنا به گفته مدیریت واحد معاونت خانواده قرارگاه سبحان دوره‌های مذکور به صورت رایگان ارائه می‌گردد. استانها و شهرهای  مختلف کشور مانند مشهد در خراسان رضوی، گلستان، البرز، ایلام، اهواز، تبریز، زنجان و هرمزگان میزبان معاونت خانواده بودند. در رزمایش‌های اهدا جهیزیه با رزمایش فاطمی که با شعار زندگی آسان به سبک فاطمی، تحکیم بنیان خانواده و رعایت حجاب و عفاف اسلامی برگزار می‌گردد براساس تعداد زوجین تحت پوشش، 110 و 313 سری جهیزیه توزیع می‌گردد.

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

محمدجواد فولاد، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها، پیرو سفارش اکید خداوند در کلام الله مجید، روایات متعدد معصومین(ع)،علم به حقایق فوق‌الذکر و آشنایی با مشکلات مبتلا به جامعه هدف طی تشکیل جلسات تخصصی با دعوت از متخصصین روانشناسی و مشاورین حوزه ازدواج و خانوده، حکم تشکیل کارگاه‌های آموزشی و جلسات مشاوره ویژه زوجین جوان مددجو را صادر نمود تا بنیاد در مسیر خدمتگزاری به هموطنان برای داشتن جامعه‌ اسلامی سالم، رسالت اسلامی خود را با ترسیم سرانجامی نیک و مورد قبول درگاه ربوبی الله الصمد به سر منزل مقصود برساند. لذا، زهرا رسوخی، مشاور خانواده قرارگاه سبحان مشهد، طبق حکم مدیرعامل با دعوت از زوجین به ویژه نوعروسان، خواسته ایشان را لبّیک گفت و با تشکیل کارگاه‌های متعدد آموزش و مشاوره «آشنایی با اصول همسرداری و مهارت‌های زندگی مشترک"، اقدامی خداپسندانه و بی‌نظیر را در راه خدمت به بندگان خداوند، که طبق روایات واصله از پیامبر مکرّم اسلام(ص) و امام صادق(ع) "مخلوق عیال خداوند هستند و محبوب‌ترین آنها نزد الله احد کسی است که به عیال خداوند سود دهد و به خانواده‌ای شادی رساند"، انجام داد. مبنا و شعار مباحث جلسات مذکور ترویج  ازدواج آسان، واقع بینانه، صحیح و شروع یک زندگی به سبک فاطمی است. معاونت خانواده قرارگاه سبحان در مصاحبه اختصاصی با دبیر خبر دفتر مرکزی گفت سرفصل‌های انتخاب شده براساس درسنامه اصول همسرداری است که تألیف آن برعهده معاونت خانواده قرارگاه سبحان، زهرا رسوخی، بوده است. وی اظهار داشت:" دوره‌ آموزشی در مشهد 2 ماهه است و در شهرستان‌ها به دلیل ضیق وقت یک روزه و یا دو روزه است. در پایان تمامی دوره‌ها گواهینامه زندگی «ویژه دوره آموزشی کوتاه مدّت» با امضاء مدیرعامل به زوجین اعطا می‌گردد که اعطاء آن به نوعروسان براساس تفاهم‌نامه امضاء شده فی مابین بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها و معاون امورزنان و خانواده رییس جمهور صورت می‌گیرد. سرفصل‌های آموزشی«آیین همسرداری» شامل تبیین هدف ازدواج و تکنیک‌های همسرداری موفق، زندگی خود را دوباره بسازید، مهارت‌های ارتباط با خانواده همسر، مهارت‌های ارتباط خصوصی زوجین، احکام ویژه بانوان و آقایان، اطلاعات حقوقی ازدواج و مهارت‌های همسرداری می‌باشد. رسوخی به بهره‌مندی از آیات، روایات اهل بیت(ع) و سخنان امام خمینی و رهبری در حوزه ازدواج و همسرداری در کنار اصول روانشناسی اشاره و تصریح کرد:"فلسفه و هدف نهایی در ازدواج ایجاد آرامش است که در جامعه امروز، زوجین فلسفه تشکیل خانواده را نمی‌دانند و معیارهای سطحی ازدواج، اساس تشکیل خانواده شده است که آسیب‌ها و اختلافات حل نشدنی ایجاد می‌کند".

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

وی در ادامه از روند آماده‌سازی زوجین برای زندگی مشترک سخن گفت:"مرحله اوّل تبیین هدف و فلسفه اصلی ازدواج شامل آموزش و مهارت‌افزایی به خصوص مطرح کردن شفاف نیاز است. مرحله دوّم مطرح کردن آسیب‌های عدم شناخت طرفین با ذکر مصداق است. مرحله بعدی برای تفهیم و تثبیت آموزش‌ها، الگوهای موفق زندگی مشترک به ویژه سیره زندگی حضرت فاطمه(س) ارائه می‌شود و هدف آخر رسیدن به آرامش و به بندگی رسیدن است". آراسته بودن زوجین هنگام دیدار یکدیگر، تجزیه و تحلیل انواع شخصیّت‌ها، سخن گفتن از اتفاقات، تجربیّات، لذّت‌ها، لحظات خوب زندگی و 40 تکنیک‌ همسرداری موفق برای داشتن ازدواجی موفق از دیگر نکاتی مطرح شده در کلاس‌های آموزشی می‌باشد. همچنین از مسائل دیگری که آموزش داده می‌شود موضوع همسرداری موفق است. در این مبحث تأکید می‌شود هر ازدواجی که به طلاق منجر نمی‌شود دلیل زندگی موفق نیست بلکه طلاق عاطفی می‌باشد و همسرداری که در آن نشاط، رضایت قلبی، رشد و تعالی برای طرفین نباشد موفق نیست زیرا همسران باید حامی یکدیگر باشند،  مفهوم آرامش را از زبان هم بشنوند، از نیازها و درخواست‌های یکدیگر مطلّع باشند، در پذیرش خواسته‌های یکدیگر انعطاف‌پذیر باشند و نقاط متناقض را شناخته و بپذیرند تا به یک همسویی و اهداف مشترک برسند.

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

لازم به توضیح است اصول همسرداری در این درسنامه از سه منظر آیات مربوط به ازدواج و خانواده(مانند آیه 21 سوره مبارکه روم و آیه 24 سوره مبارکه نساء)، روایات ائمه(ع) در حوزه تربیت اسلامی خانواده، رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری و اصول روانشناسی انتخاب و تنظیم شده است. به دلیل این که مؤلف درسنامه، آموزش نوعروسان را نیز برعهده دارد لذا در مرحله اجرا با برگزاری کارگاه آموزشی، روش آموزش گروهی را برای ارتقاء کیفیت و تثبیت آموزش‌ها به کار برده است و خود به عنوان هدایتگر به ایفا نقش پرداخته است. از دیگر ویژگی‌های آموزش‌ها توجه به مؤلفه‌های سن، جنس، فرهنگ محلّی، نظرات، تجربیّات و احساسات شرکت‌کنندگان برای ایجاد انگیزه و تسهیل فرآگیری مهارت‌ها و شیوه‌های رفتاری فکری سازنده‌تر با تمرکز آگاهی از خطاهای رفتاری و اصلاح تدریجی است. به طور کلّی هدف از اجرا آموزش کارگاهی تبیین نکات مهمِ تأثیرگذار در حوزه روابط همسران، دستیابی به مهارت‌های مطلوب همسرداری، آرامش و رضایتمندی می‌باشد. در آغاز درسنامه آمده است ازدواج پیوند مقدّسی است؛ پیوندی که انتظار زوجین از آن رسیدن به خوشبختی است. امّا باید دانست هدایت موفق چرخ زندگی مشترک نیاز به آموزش، آگاهی و تمرین دارد. مهم‌ترین تکنیک آموزشی در این مجموعه، استفاه از فرآیند  پرسش و پاسخ  زوجین به ویژه نوعروسان با مشاور خانواده می‌باشد. شروع مباحث ازدواج و همسرداری با ذکر آیات قرآن مجید و سیره اهل بیت(ع) زینت و عمق داده شده است زیرا در اسلام خانواده نهادی مقدّس و آسمانی است آنگونه که ریشه صلاح و فساد جامعه را باید در خانواده جستجو کرد. شروع آموزش با ماهیّت اسلامی، اهمیّت برنامه‌ریزی و مبارزه با نقشه‌های مزوّرانه دشمنان اسلام و وطنمان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایی مانند ماهواره و فضای مجازی را که با هدف تخریب بنیان خانواده، محبوب‌‌ترین نهاد در نزد خداوند، و عادی‌سازی ناهنجاری‌هایی مانند سبک زندگی تک والده و ازدواج سفید را نشان می‌دهد تا هجمه تهدیدهای به سوی تقدّس و محیط شاد خانواده خنثی گردند. واضح است که دستیابی به رضایت حاصل از موفقیت یک زندگی، نیازمند کسب آگاهی و مهارت می‌باشد.

اهدا جهیزیه، هرمزگان، رگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

واقعیّت این است که آشنایی با آیین همسرداری نقطه آغاز نیست بلکه انتخاب صحیح همسر سرآغاز زندگی مشترک است و سعادت خانواده و رضایت زوجین باید پیش از ازدواج پایه‌گذاری شود. بنابراین باید عوامل موفقیت و رضایتمندی از زندگی مشترک در دو مقطع زمانی قبل و بعد از ازدواج در نظر گرفته می‌شود. در کارگاه‌های آموزشی بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها با توجه به عبور زوجین از مرحله ازدواج، به تعلیم مهارت‌های مرحله یادگیری اصول همسرداری، تحکیم بنیان خانواده و عفاف، ایجاد و افزایش رضایتمندی بعد از شکل‌گیری خانواده پرداخته می‌شود. آیات قرآن کریم هدف اساسی از تشکیل خانواده را بر دو محور همسران و فرزندان استوار می‌داند. فلسفه ازدواج در بعد همسران، «سکونت و آرامش» و در بعد فرزندان، تربیت نسل توحیدی است. البته از نگاه اسلام یکی از اهداف اصلی ازدواج تربیت و پرورش افرادی است که راه تکامل و یکتاپرستی را در پیش گیرند. مؤلّف درسنامه با تمسّک به آیه شریفه21 سوره مبارکه روم«و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة انّ فی ذلک لآیات لّقوم یتفکّرون» به مباحث مدّ نظراز دیدگاه تعالیم الهی پرداخته است. در فصل اوّل به منظور تبیین اهمیّت جایگاه خانواده 12 آیه مبارکه و برخی روایات مربوطه بررسی شده و مبنا کار قرار گرفته است. مضمون آیات منتخب نشان می‌دهد که خداوندِ علیم، آن یگانه خالق انسان، تقوا را ریشه و جانمایه پاکی فکر و عمل انسانِ خواهان عبودیّت، کمال و خوشبختی می‌داند؛ تقوایی که یگانه راه کمال است و ازدواج و تشکیل خانواده در تحقق تقوا نقش دارد.

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

در فصل دوم موضوع ازدواج و آیین همسرداری در سیره امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بررسی شده است. آنچه که شناخت همگان را درباره شخصیّت امام خمینی(ره) به عنوان یک مبارز انقلابی و یک مجتهد ارجمند تشکیل می‌دهد بعد سیاسی و اجتماعی ایشان است امّا سایر ابعاد شخصیّتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران از جمله منش و رفتار ایشان با مرم و بانوان چه در امور روزانه، انتخاب همسر و چه ادا فرائض و تکالیف دینی ناشناخته است. انتخاب همسر به عنوان شریک زندگی نقش مهمی در تحقق یا عدم تحقق اهداف و آرمان‌ها دارد؛ بنابراین سنخیّت شخصیت زوجین با هم مؤلفه‌ای مهم است و به یقین برای امام نیز از اهمیّت بسزایی برخوردار می‌باشد؛ از اینرو، امام در انتخاب همسر خود ملاک‌های دینداری، اصالت و بهره‌مندی از روحیه علمی را برای رعایت هم‌کف بودن در رأس اولویت‌های ازدواج قرار دادند. ایشان علیرغم فضای مردسالاری و استبداد حاکم بر ارتباط زن و مرد و از سوی دیگر جایگاه کم‌اهمیت زن در جامعه آن روز، رفتار بااحترام و تکریم مقام همسر خود را واجب می‌دانستند و عمل و رفتار ایشان از جایگاه ارزش والای زن در دیدگاه این عالم فرهیخته خبر می‌داد. همچنین ارتباط شایسته امام با همسرشان در جامعه آن روز ایران که هیچ یک از سازمان‌ها و مجامع کنونی حمایت از حقوق زنان فعالیت نداشتند، بیانگر اصالت و استقلال اندیشه امام نسبت به زنان و حرکت ایشان در مسیر عدالت و اعتدال است که کلید رهایی زنان از دست صاحبان زر و زور و دوری از ملعبه شدن است. امام بانوان را به ورود مستقیم در سرنوشت خویش و امور سیاسی و اجتماعی مکلّف می‌نمود. امام که خود در عمل و بیان، رابطه سالم اسلامی با خانواده و همسر را آموخته بودند به فرزندان، نوه‌ها و اطرافیانشان نیز با رفتار خود آموزش دادند و مصداق حقیقی مساوات، عدالت، همدلی و همکاری در خانه را همچون جدّشان حضرت علی(ع) تحقق بخشیدند.

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

امام تعیین مهریه و تهیه جهیزیه مناسب اما ساده و به دور تجملات و اسراف را برای دختران از جمله دختران خود با رعایت آداب شرعی، سنت‌های عرف و در حد معقول به منظور حفظ عزّت، شخصیّت و تحکیم موقعیّت دختر در خانواده شوهر لازم می‌دانستند. امام درباره انتخاب همسر برای جوانان توصیه می‌کردند:"خانواده‌ها باید هم‌مسلک باشند، سنخیّت داشته، مؤمن و متعّهد باشند". ایشان برای رضایت دختر و پسر هم برای ازدواج اهمیّت زیادی قائل بودند. ایشان به زوجین توصیه به سازش، رفیق بودن و قدرشناسی به عنوان رمز موفقیت زندگی می‌کردند. امام در مورد مسائل تربیتی و حفظ حدود شرعی پیش از امر و نهی زبانی، به گونه‌ای عملی  اخلاق و احکام را آموزش می‌دادند. مقام معظم رهبری نیز راجع به ازدواج و اصول تشکیل خانواده توصیه‌های ارزشمندی را ارائه داده‌اند. ایشان ازدواج را یکی از نعمت‌های بزرگ الهی می‌دانند که جای شکر دارد. عمل به تأکید اسلام بر ازدواج از آغاز احساس نیاز باتوجه به اثر حیاتی  یعنی برکات ازدواج و جلوگیری از طغیان‌های جنسی توصیه دیگر ایشان است. برکات ازدواج را چنین برشمرده‌اند:"یک وسیله آرامش روحی در کنار یک غمخوار برای تداوم زندگی و فرزند داشتن، دلخوشی بزرگی هستند بنای نسل بشر، قوام عالم و انتقال تمدن‌ها و فرهنگ‌ها به ازدواج است. تشکیل خانواده اساس همه تربیت‌های اجتماعی و انسانی است. اصل قضیّه این است دو نفر با هم در یک محیط سالم، زندگی مشترکی را تشکیل می‌دهند. اسلام مرد را قوام و زن را ریحان می‌داند. این دو همچون دو کفه ترازو هستند که با با هم برابرند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد". رهبری با نگاه هوشیارانه خود زوجین را به انعطاف در مقابل یکدیگر و پرهیز از مرد و زن سالاری رهنمون شده‌اند و احساس سعادت و امنیّت و نه جشن، مهریه، جهیزیه و اسراف را خوشبختی معرفی کرده‌اند:"پایبندی به روش شرع است که انسان را خوشبخت و سعادتمند می‌کند". ایشان از وظیفه مراقبت اخلاقی همسران نسبت به یکدیگر سخن گفته‌اند:"مهم‌ترین کمک زوجین به هم این است که یکدیگر را دیندار نگه دارند البته این به معنای پاسبانی نیست بلکه مراقبت اخلاقی مهربانانه می‌باشد زیرا تدیّن، رمز مانایی خانواده است. آرامش خانواده بهره کاری زوجین را در بیرون از خانه بالا می‌برد. زندگی یک مبارزه بلند مدت با موانع مانند موانع اجتماعی و مبارزه با درون خود یعنی نفس است. گاهی به استراحت هم نیاز است. این نقطه استراحت، داخل خانه است". مقام معظّم رهبری وظایف زن و شوهر را درک متقابل معرفی می‌کنند:"مرد وظیفه دارد ضرورت‌های زن را درک کند، احساسات او را بفهمد و از حال او غافل نباشد و از سوی دیگر زن هم باید بر مرد فشار روحی و اخلاقی وارد نسازد و او را به ایستادگی در میادین زندگی تشویق کند. آن دو در تغییر سرنوشت یکدیگر نقش دارند و می‌توانند یکدیگر را بهشتی یا جهنمی کنند.

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

فصل پایانی نگاهی اجمالی به اصول روانشناسی ازدواج و همسرداری دارد. شناخت این اصول به زوجین کمک می‌کند که انتظارات یکدیگر را بهتر بشناسند و زندگی مشترک خود را صحیح‌تر کنترل کنند. شناخت تفاوت‌های رفتاری، روحی و روانی و یادگیری روش‌های مطلوب ارتباطی به بهبود مدیریت روابط زوجین کمک می‌کند. بنابراین همسر خوب بودن برای هم زن و هم مرد مطرح است. یک مرد خوب همسر خود را از دیدار خانواده‌اش محروم نمی‌کند. به علایق و سلیقه او احترام می‌گذارد.عقاید خود را با عقاید زنانه او مقایسه نمی‌کند و سعی می‌نماید شنوده دقیقی برای حرف‌های او باشد. مردِ زندگی همسرش را تهدید نمی‌کند و برعکس برای پیشرفت وی تلاش و خستگی او را درک می‌کند. از سوی دیگر، یک زن مدبّر نیز انتظارات بالا و نامعقول را کنار می‌گذارد. با توجه به فشارهای زندگی انتظار رفتار عاشقانه دائمی را ندارد. علایق او را می‌شناسد و گاهی با سکوت به موقع وی را برای رفع خستگی‌ها همراهی می‌کند.برخی شیوه‌های درست رفتار با همسر بدین قرار هستند: قضاوت و سرزنش هنگام دعوا ممنوع، مدیریت ارتباط با خانواده همسر براساس احترام متقابل و جلوگیری از دخالت خانواده‌ها، کمک به همسر فراتر از انجام مسؤولیت‌ها و تقسیم وظایف، حل اختلاف با گفتگو مسالمت‌آمیز و در صورت نیاز رجوع به مشاور خانواده و به دور از کاربرد القاب بد و برچسب‌های افراطی( از سکوت و قهر به ویژه طولانی مدت پرهیز شود. هر زوج باید سهم خود را در قبال مشکل قبول کند)، فراگیری تکنیک‌های همسرداری موفق و تعاملات بهتر از طریق شناخت توانمندی‌ها، تفاوت‌ها، نیازها و حساسیّت‌های یکدیگر، در نظر گرفتن تفاوت‌های روانی زنان و مردان در زندگی زناشویی.

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

مهربان، با گذشت، شاد، صبور، منطقی( یعنی توجه به مصالح زندگی مشترک و قضاوت بی‌طرفانه)، کم توقع، مثبت‌نگر، خوش‌بین، یکدل، شنونده خوب، مشوبق همسر، الگو خوب، میانه‌رو و متعادل، بودن، توجه به سلامت روحی و جسمی و نیازهای خود وهمسر جهت تأمین بهداشت روانی و تحقق اهداف و جلوگیری از افسردگی، مدیریّت زمان، خوش قول بودن، احترام به شخصیّت و علایق همسر، حفظ ارتباط کلامی و عاطفی، محبت‌پذیر و قهرگریز بودن، راستگو بودن، باصفا کردن محیط خانواده، پایبندی به ارزش‌های دینی و اخلاقی و خانوادگی، مشورت کردن به عنوان یک راه آسان برای بهره‌مندی از زندگی سالم، نظارت و برنامه‌ریزی امور اقتصادی، اهمیبت دادن به به پیشرفت یکدیگر، دلجویی از از همسر با جملات زیبا، خود را به جای همسر دیدن، مهم دانستن روابط زناشویی، تأمین و جلب رضایت همسر، پرهیز از عقل کل دانستن خود(مشارکت در انجام امور و تصمیم‌گیری)، دور کردن تعصبات غلط  و افکار مزاحم، عدم ابراز پشیمانی از ازدواج، دوری از انگشت گذاشتن روی نقاط ضعف همسر و پرهیز از مقابله به مثل کردن و رفتارهای تلافی‌جویانه از برجسته‌ترین تکنیک‌های همسرداری موفق است. 

همچنین آموزش‌های این قرارگاه برای پرسنل برگزار می‌گردد و علاوه بر مرور مهارت‌های ارتباطی زوجین مبحث تحکیم خانواده، عفاف و حجاب نیز مطرح می‌شود. 

بخشی دیگر از تصاویر

 برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

حضور حجت الاسلام احمد صالحی، برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

مراسم اهدا جهیزیه، برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال14021

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

برگزاری کارگاه آموزشی اصول و آیین همسرداری و اعطاء گواهینامه به نوعروسان، سال1402

دبیر خبر دفتر مرکزی: بیگلری

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

 

برچسب ها: مدیرعامل بنیاد بین المللی آبشار عاطفه ها, اهدا جهیزیه, قرارگاه سبحان معاونت خانواده, کارشناس خانواده, برگزاری کارگاه آموزش همسرداری , آموزش زوجین تحت حمایت , اصول و آیین همسرداری, تحکیم بنیان خانواده، رعایت عفاف و حجاب, اعطا گواهینامه زندگی, درسنامه اصول همسرداری, آماده سازی زوجین برای زندگی مشترک, ازدواج در سیره امام خمینی, توصیه های رهبری درباره ازدواج, اصول روانشناسی ازدواج و همسرداری


Slide 1
اشتراک
مطلـب