نیمه شعبان، موسم میلاد سبط عدالت‌گستر پیامبر رحمت، حضرت مهدی(عج)

نیمه شعبان، میلاد حضرت مهدی( عج) در سال 1400 مصادف جمعه، 27 اسفند می‌­باشد.

ولادت حضرت مهدی (ع)، در سحرگاه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری، پنج سال قبل از شهادت امام حسن عسکری (ع) در سامرا واقع شده است. حضرت مهدی (عج) یگانه فرزند امام عسکری (ع) پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر، و مادرشان بانو نرجس خاتون، در سال ۲۶۰ه. ق. در پی شهادت امام حسن عسکری(ع) همانند حضرت عیسی (ع) و حضرت یحیی(ع) که در سنین کودکی عهده‌دار نبوت شدند، در پنج سالگی منصب الهی  امامت شیعیان را عهده‌دار گردیدند و بعد از سپری شدن سال­‌های غیبت صغری، تا حال حاضر در غیبت کبری به سر می‌برند.

شب نیمه شعبان پس از شب قدر برترین شب‎‌‌ها دانسته شده است. شیعیان در این شب درکنار برپایی جشن‌های باشکوه مذهبی با محوریت « یادآوری مفهوم واقعی انتظار فرج » و « برشمردن ویژگی­‌های اخلاقی و رفتاری منتظران حقیقی»،به شب زنده‌داری و اعمال مذهبی مانند دعای امام زمان و نمازهای سفارش شده مشغول می‎‌‌‌شوند. در ایران، مسجد جمکران و در عراق، کربلا محل تجمع شیعیان در این روز است. این روز در تقویم رسمی ایران « روز جهانی مستضعفان » نام گرفته است.

پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) از تولد فرزندی برای امام حسن عسکری(ع)  به اتفاق خبر داده بودند که پس از به دنیا آمدن، از دیدگان پنهان گشته و بعد از ظهور جهان را پر از قسط و عدل خواهد نمود که مجموع این اخبار بیش از هزار حدیث است و در کتب روایی معتبر شیعه ازجمله الکافی، الغیبه، کمال الدین و... آمده است. 

در روایتی از حضرت عبدالعظیم حسنی از امام جواد(ع) درباره ویژگی‌های حضرت مهدی(عج) این چنین آمده است: " بر مولای خود امام جواد(ع) وارد شدم و می‌خواستم از امام قائم(عج) سؤال کنم که همان مهدی است یا غیر از اوست؟ قبل از اینکه من چیزی بپرسم، حضرت شروع به سخن کردند و فرمودند: « ای ابوالقاسم، قائم ما همان مهدی است؛ کسی که واجب است در غیبتش منتظر او باشند و در ظهورش از او اطاعت کنند و او سومین نفر از نسل من است و سوگند به خدایی که محمد(ص) را به نبوت مبعوث فرمود و ما را به امامت مخصوص گردانید، اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را طولانی می­گرداند تا (مهدی) قیام کند و زمین را پر از عدل و داد کند، همچنان که از ظلم و جور پر شده است و خدای تعالی قطعاً امر ظهور او را در یک شب اصلاح می‌کند، چنان که امر حضرت موسی کلیم‌الله را اصلاح فرمود، آن هنگام که برای آوردن شعله‌ای از آتش رفت، اما چون برگشت پیامبر بود » . اختفاء مربوط به اوضاع سیاسی و اجتماعی معاصر امام عسکری (ع) و ائمه پیش از ایشان بوده است. امرای وقت با تهدید به زندان، شکنجه و قتل همواره قصد محو کردن چهره حق و حقیقت را داشتند.
شرایط سیاسی حاکم بر عصر امام به علت تدابیـر سخت نظامی ‌خلفای عباسی که دشمن سرسخت ائمّه بوده‌اند اقتضاء می‌نمود، که شیعیان در تقیّه کامل و اختفاء فعّالیت‌های مذهبی خود را انجام دهند و ارتباط با ائمه برای شیعیان بسیار سخت انجام می‌گرفت، تنها وکلای شیعه در این دوره با زحمات عدیده امکان ارتباط با ائمه را داشتند، مخصوصاً دوره امام عسکری (ع) سخت‌ترین دوران سیاسی و اجتماعی برای شیعه محسوب می‌شود.

مهم‌­ترین موضوعی که در روایات و برخی آیات مربوط به امام زمان(عج) بر آن تأکید شده مسأله « انتظار ظهور» ایشان است.  نیمه شعبان، روز جهانی مستضعفین  هم نام‌گذاری شده است تا یادمان باشد امام زمان (عج)  پس از اتمام دوران غیبت، حکومت عدل الهی را با حمایت مستضعفان جهان برقرار خواهند کرد و گواه درستی این سخن، آیه " و ما اراده کرده‌ایم که بر کسانی که در زمین به ضعف و زبونی کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثین (روی زمین) قرار دهیم. "

حضرت مهدی(ع) نیز خود درضمن حدیثی به رسالت اله­شان اشاره دارند: "  ما در رعایت حال شما هیچ کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم وگرنه محنت و دشواریها شما را فرا می‌گرفت و دشمنان شما را از بُن و ریشه قلع و قمع می‌ساختند ".

گردآوری و تنظیم: بیگلری

منابع:

yun.ir/ga981c

yun.ir/ibmhj3

 yun.ir/0jha21

yun.ir/qyfxp1

yun.ir/1mdzb4

yun.ir/ycaidc

 

 

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, اسفند سال 1400, میلاد حضرت مهدی اسفند 1400


Slide 1
اشتراک
مطلـب