کودکان بی سرپرست و بدسرپرست رادرتلاطم طوفان زندگی رها نکنیم(بخش2)

--_20210522-09Maynd_1

کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بیشتر از کودکان دیگر به خدمات روانشناختی و روانشناسی احتیاج دارند، زیرا غم و ناراحتی ناشی از فقدان خانواده این کودکان را در معرض اختلالات متعدد روان‌شناسی مانند افسردگی(شایع­ ترین اختلال)، اضطراب، وابستگی دلهره آمیز، ترس، گریه‌های شبانه، شب ادراری، عدم اعتماد به نفس، وابستگی‌های پی درپی به افراد مختلف ویا طرد آنان، توانایی ضعیف برای برقراری ارتباط با محیط اجتماعی و گروه گریزی یا گروه گرایی ها قرار می‌دهد که در زندگی این کودکان تاثیرات مخرب دائمی خواهد داشت. مراقبت، درک همدلانه و مشارکت از نیازهای ضروری کودک در خانواده است، اما بسیاری از احساسات در این کودکان آسیب دیده و دچار مشکل شده است. آن ها احساس خشم و فقدان را به طور جدی تجربه می کنند و مستعد انواع بزهکاری هستند، به همین جهت اگر مشکلات کودکان درمان نشود آسیب ها از خانواده به جامعه منتقل می شود؛ لذا؛ روانشناسان معتقدند که این کودکان فی نفسه مشکلات رفتاری و اجتماعی خاصی ندارند و معلول شرایط خانوادگی و اجتماعی هستند. نکته قابل تأمل این است که نیاز عاطفی یکی از مهم­ترین نیازهای این گروه از جامعه است. واضح است که ریشه­ ی مشکلات این کودکان ناشی از نداشتن احساس امنیت و برطرف نشدن نیازهای روانی آن­ها به دلیل عدم برخورداری از حمایت مناسب و کافی والدین است. 

اعتماد به نفس پایین، فقدان فرد با صلاحیت برای بیان مشکلات، احساس عدم علاقه اطرافیان و عدم دریافت محبت( گفتاری یا رفتاری) از دیگر کمبودها و مشکلات روحی رفتاری این کودکان می باشد و متأسفانه این کودکان در اغلب موارد قربانی خشونت خانوادگی می­ شوند. ادامه خشونت گفتاری، رفتاری و تنبیه بدنی این آلام و مشکلات را چند برابر می­ کند؛ از اینرو،عموماً این گروه از کودکان با برخی مشکلات عاطفی و ناتوانی در برقراری روابط صمیمانه و دیر پا  دست به گریبان هستند. در این رابطه، مطالعات نشان می دهد مجموعه مسائل و مشکلاتی که افراد بی سرپرست، در رابطه با تحصیل، برقراری روابط دوستانه و عاطفی و ازدواج ناموفق، رفتارهای غیر اجتماعی و پرخاشگری و ... با آن مواجه می شوند، می‌تواند به نقص مهارت­های اجتماعی در آنان مربوط باشد. این نقص می.­تواند به شکل عاملی مؤثر، سبب به تأخیر افتادن تحقق  بهزیستی روانشناختی آنان شود. ريف  (1998) بهزيستي روان‌شناختی را تلاش فرد براي تحقق توانایی‌های بالقوه خود می‌داند. براساس الگوي ريف، بهزيستي روان‌شناختی از شش عامل پذيرش خود (داشتن نگرش مثبت نسبت خود)، رابطه مثبت با ديگران (برقراري روابط گرم و صميمي با ديگران و توانايي همدلي)، خود مختاري (احساس استقلال و توانايي ايستادگي در مقابل فشارهاي اجتماعي)، زندگي هدفمند (داشتن هدف در زندگي و معنا دادن به آن)، رشد شخصي (احساس رشد مستمر) و تسلط بر محيط (توانايي فرد در مديريت محيط) تشكيل مي شود. اگر مشکلات این گروه از کودکان رفع نشود، احتمال بروز افسردگی و اضطراب بسیار اسیر صعودی خواهد داشت.

مؤسسات خیریه با توجه به امکانات مختلفی که در اختیار دارند، توانایی بسیاری در یاری و حل مشکلات مادی، درمانی( روان و رفتار درمانی) و تحصیلی این کودکان دارند و با مشارکت فعال خود می ­توانند آنها را از آسیب های احتمالی جدی بسیاری دور نگه دارند.اصلی ­ترین هدف سازمان­های خیریه توانمندسازی این کودکان در عرصه های مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است تا بتوانند هویت سالمی  را در خود پرورش دهند. کمک­هایی که خیریه­ ها برای این کودکان و نوجوانان ارائه می­ دهند شامل برگزاری کلاس آموزشی، کارگاه های تربیتی( قصه گویی و شرکت دادن آنها در روایت داستان، هم صحبتی و گوش کردن به درد دلها و آرزوهایشان، برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی، بردن به مراکز فرهنگی مثل سینما و تئاتر، ورزشگاه و.... ) در قالب دورهمی دوستانه با حضور روانشناس و مربی تربیتی و ساعاتی را کنار این کودکان سپری کردن است که می تواند نقشی ماندگار از فضای پراز محبت و تجربه دوست داشتن و دوست داشته شدن را در ذهن و قلبشان حک کند، که در بهتر شدن وضعیت روحی و روانی آن­ها تأثیر مثبت و جبران کننده ای دارد. تأمین نیاز های مادی این عزیزان( نیاز به خوراک، پوشاک، هزینه تحصیل، هزینه تفریح، تهیه فهرستی از آرزوها و علایق و نیز مواردی که باعث آزرده شدنشان می گردد و…  ) می تواند همزمان با رفع نیازهای روانی آنها، نتایج دائمی و سازنده ای را ثمر دهد.

گردآوری: بیگلری

منابع

https://b2n.ir/b50793

https://b2n.ir/t27246

https://b2n.ir/s16958

https://b2n.ir/ J49427

https://b2n.ir/t34549  

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, کودک بی سرپرست و بد سرپرست

بهرام کوشا
سلام
دوست دارم خدمتی هر چند کوچک به بچه های تحت پوشش شما انجام دهم.
چند روز پیش بازدیدی از شعبه هشتگرد داشتم و تا کنون کمکهای مختصری هم کرده ام.
منزل ما مشکین دشت است لذا ترجیح می دهم با شعبه نزدیکتری مثل کرج یا محمد شهر همکاری داشته باشم .
بازنشسته هستم و متاهل و دارای دو ئختر و دو نوه می باشم.
موفق باشید


Slide 1
اشتراک
مطلـب